הפער בין אלו המשתמשים בטכנולוגיית המידע ונהנים מפרותיה לאלו שאינם משתמשים בה,מסיבות שונות, מכונה "הפער הדיגיטלי".
מושג זה מתייחס לפערים באימוץ טכנולוגיית המידע בין מדינות שונות, וכן בתוך מדינות בין חלקי אוכלוסייה שונים.
הפער הדיגיטלי אינו אקראי ומצטרף אל פערים חברתיים אחרים שיש ביניהם מתאם כמו: דיור, השכלה, תעסוקה והכנסה - תופעה המכונה "קיפוח מרובה". הפער נמצא בקשר עם פערים סוציו אקונומיים בין חתכי אוכלוסיה שונים והוא סוגיה חברתית פוליטית שנטמע לראשונה בשנות ה - 90 של המאה העשרים.
שני מרכיבים עיקריים בהגדרת הפער הדיגיטלי:
- פער בנגישות לרשת (access): מחשב, חיבור לרשת, רוחב פס , חוסר ניסיון דיגיטלי, העדר גישה למשאבים דיגיטליים.
- פער במיומנויות השימוש וביכולת הפקת תועלת מהשימוש (skills): היעדר מיומנות דיגיטלית.
הדרך המרכזית לצמצום הפער הדיגיטלי היא הקניית נגישות ואוריינות דיגיטלית לאוכלוסיות חלשות, החסרות מודעות ואמצעים באמצעות מערכת החינוך. שילוב טכנולוגיית המידע בבתי-הספר טומן בחובו מספר יתרונות ובהם הגברת הנגישות של כלל האוכלוסייה לסביבה דיגיטלית, שיפור האוריינות הדיגיטלית, שיפור ההישגים הלימודיים, שיפור המוטיבציה ללמוד ושינוי חיובי במגוון הכלים הפדגוגיים העומדים לרשות המערכת. יחד עם זאת, תשתית תקשוב הינה תנאי בסיסי וראשוני לנגישות, זמינות ואוריינות דיגיטלית. ללא תשתית תקשורת ומחשבים, לא קיימים היסודות שעליהם ניתן לבנות את היכולות הדרושות בעידן המידע. ____________________________________________________
מקורות:
יהונתן א. (2008) צמצום הפער הדיגיטלי – השימוש במחשבים במערכת החינוך בישראל. אוחזר בתאריך 23/11/10 http://public-policy.huji.ac.il/upload/digital%20divide.pdf
Fuchs, C. & Horak, E. (2008) “Africa and the Digital Divide” Telematics and Informatics, 25, 99-116. אוחזר בתאריך 23/11/10 http://fuchs.icts.sbg.ac.at/divide.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=fCIB_vXUptY יוטיוב
|