סגנונות חשיבה בסביבה טכנולוגית
סגנון חשיבה הוא האופן שבו בני האדם תופסים מידע, קולטים מידע ומעבדים אותו. (גילר וגרגר, 1997)
לפי סטרנברג וגריגורנקו ( Sternberg & Grigorenko, 1995) סגנון חשיבה, היא דרך מועדפת של חשיבה לביטוי או לשימוש ביכולת אחת או יותר. זוהי הדרך המועדפת על ידי אדם להשתמש ביכולותיו בהתאם למצבים ולמטלות. תיאוריות שונות ניסו להגדיר את סגנונות החשיבה ומודלים רבים התפתחו בעקבותן.
בעידן האינטרנט ושילובה של למידה מבוססת Web במערכות החינוך, יש צורך לבחון דרך למידה חדשה זו על מנת שהתלמידים יתפקדו טוב יותר בסביבה חדשה.
סגנונות החשיבה בסביבה הטכנולוגית הם:
סגנון חשיבה גלובלי- מאפיין את העוסק בתמונה הגדולה, בהכללה ובמופשט.
סגנון חשיבה לוקלי – מאפיין את העוסק בפרטים, בדוגמאות קונקרטיות.
סגנון חשיבה מוחצן – מאפיין את האוהב לעבוד עם האחרים והרגיש לנעשה אצלם.
סגנון חשיבה מופנם – מאפיין את המעדיף לעבוד לבד, המרוכז בפנימיותו.
סגנון חשיבה ליברלי – מאפיין את העושה דברים בדרכים חדשות, מתגרה במוסכמות
סגנון חשיבה שמרני – מאפיין את העושה דברים בדרכים מקובלות ונרתע משינויים.
מחקרים שונים מצאו שסגנונות הלמידה שמרוויחים יותר בסביבה דיגיטלית הן: ליברלי, מופנם, לוקלי ושמרני (בוכניק וכרמי, 2006; זילר, 2003; שני ונחמיאס, 2001)
מקורות
כרמי ג', בוכניק, ד'. סגנונות חשיבה בלמידה וירטואלית. נדלה בתאריך 5. 11.2010 מ- http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=1809
|