השימוש במושג " טכנולוגיה מסייעת " נעשה בהקשר רחב לכלל מוצרים ועזרים אשר תוכננו והותאמו במטרה לקדם, לשפר ולאפשר יכולות תפקוד לאנשים עם צרכים מיוחדים. הטכנולוגיה המסייעת, הינה תוכנה או חומרה המאפשרת לאדם עם מוגבלות כלשהי "לעקוף" את המוגבלות, ולהתנהל למרות המוגבלות. היא מסייעת בחיי השגרה בתחומים כגון תקשורת, שימושי מחשב, משק בית והתנהלות בתוך ומחוץ מסגרת הבתית ועוד. קיים מגוון רחב של אמצעים טכנולוגיים להגדלה ושיפור התפקוד, בהתאם ליכולותיו ומגבלותיו של המשתמש. המחשב מהווה אחד האמצעים ולו מקום מכובד בהעצמת יכולותיהם ומיומנויותיהם של ילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים. בעזרת המחשב והעזרים הנלווים לו ניתן לא רק לעקוף את הקושי הנובע מהלקות, אלא גם להתקדם תוך כדי שימוש ביכולות החזקות הקיימות אצל המשתמש בעל המוגבלות. כדי שאדם עם מוגבלות יוכל להתנהל באופן עצמאי בעולם הוירטואלי ויוכל להשתמש במחשב ולגלוש באינטרנט, חייבים להתקיים שני תנאים: עזרים – התקני מחשב מיוחדים המותאמים באופן ספציפי לצרכיהם של משתמשים בעלי מגבלה אחת או מספר מגבלות כגון, עכברים ומקלדות מיוחדים, תוכנות מקריאות מסך וכד'. סביבה נגישה – מערכות הפעלה, תוכנות ואתרי האינטרנט הבנויים באופן שיתאים לצרכים המיוחדים. קיומה והתקדמותה של הטכנולוגיה המסייעת הם אלה המאפשרים לציבור רחב יותר עצמאות, הצלחה והגשמת יכולות תוך השגת יעדים ברכישת השכלה, עבודה ותקשורת בין אישית. הטכנולוגיה המסייעת מאפשרת: 1. תמיכה בתהליך רכישת האוריינות ובמימוש הפוטנציאל של בני האוכלוסיות המיוחדות. 2. פיצוי ותחליף ליכולות חסרות. 3. סיוע בתהליכי למידה.
מקורות: אתר מיקרוסופט, אוחזר ב 20 לנובמבר 2010: http://www.microsoft.com/israel/enable/at/default.mspx
אתר נגישות ישראל, אוחזר ב 20 לנובמבר 2010: http://clickit3.ort.org.il/apps/ww/page.aspx?ws=054e58f6-bf0b-41d3-ad7d-c1362d4d902c&page=20aabfea-9c64-4712-ae10-fd645378cfed&fol=cd9862d4-dbac-4883-8d06-38650e4a1a70 חצרוני, א' (2004). אוריינות וטכנולוגיה סיועית לילדים בעלי צרכים מיוחדים. סקריפט – אוריינות:חקר, עיון ומעש, גליון 7-8, עמ' 195-218, תשס"ד 2004. אוחזר ב- 20 לנובמבר 2010, מתוך: http://www.scriptil.org/upload/hezroniabstract.pdf
|