|
סרנדיפיטי בלמידה - איך אינטראקציות אקראיות יכולות להפוך אותנו לאנשים לומדים יותר |
|
|
"סרנדיפיטי" (Serendipity) מתארת תופעה שבה מצאנו משהו טוב ללא תכנון מוקדם, מעין תגלית מבורכת שהתרחשה באופן אגבי, בזמן שחיפשנו משהו אחר.
לא מדובר בסתם מזל שנחת עלינו, אלא בסיטואציה שבה חיפשנו משהו באופן פעיל ואז נתקלנו ברעיון או מידע שלא היינו מגיעים אליו אחרת.
תפיסה של סרדניפיטי מציעה לנו להזמין לעצמנו יותר מפגשים אקראיים, כי היא מגבירה את הסיכוי לתגליות מוצלחות.
לאורך ההיסטוריה יש לא מעט דוגמאות לתגליות כאלו שהתרחשו לגמרי במקרה כמו גילוי הפניצילין או מדפסת הזרקת הדיו.
אסנת מירון שנחשבת ל"כוהנת הסרנדפיטי" בישראל ממליצה לנו לסגל התנהגות שמעודדת אקראיות מבורכת שכזו, למשל לא לוותר על שיחות חולין עם אנשים מזדמנים במעלית, ברכבת או בבית הקפה, מתוך הבנה שכל זר הוא פוטנציאל לגילוי מקרי של משהו טוב.
בהקשרים של למידה, סרנדיפיטי יכולה להפוך אותנו לאנשים לומדים יותר.
אם נסגל לעצמנו התנהגות אקטיבית של גילוי קשרים ותכנים חדשים, נרחיב לעצמנו את הזדמנויות הלמידה שלנו ונוכל להתחדש ולהתפתח בדרכים שלא היינו מגיעים אליהן אחרת.
הנה כמה סיבות טובות להתעקש על אינטראקציות עם אנשים או תכנים מזדמנים וללמוד משהו חדש ולא צפוי:
- חשיפה לרעיונות חדשים
שיח עם אחר או עיון בתוכן לא צפוי, מאפשרים לנו לגלות עולם תוכן או תחום עניין חדש, מה שיכול להאיר אצלנו פינה נסתרת של למידה שלא תכננו לממש, ולהוביל אותנו לחקירה עצמאית ועמוקה יותר בנושא שכלל לא היינו מודעים אליו קודם.
- פיתוח חשיבה יצירתית ורב תחומית
התמודדות עם מצבים או מידע באופן לא צפוי יכולה לעודד חשיבה יצירתית ולגרום לנו לחשוב מחוץ לקופסה. אם כל היום נהיה באינטראקציה עם המוכר והידוע, לא נוכל לפתח גישות חדשניות לנושאים בהם אנו עוסקים.
סרנדיפיטי תחבר לנו בראש תחומים שונים שלא תמיד קשורים זה לזה באופן ישיר ותחזק את החשיבה הרב-תחומית שלנו- מיומנות חשובה במיוחד בעולם מורכב.
- הגברת המוטיבציה ללמידה
גילויים מזדמנים יכולים להיות מרגשים ומעוררי סקרנות, מה שמגביר את המוטיבציה שלנו ללמוד ולחקור יותר.
כאשר אנו מגלים משהו באופן אקראי, יש איזושהי התרגשות שנובעת מהמקריות, מה שהופך את הלמידה למעניינת ומשמעותית יותר.
- גמישות קוגניטיבית וסקרנות
סרנדיפיטי מזמינה אותנו לקבל את הלא צפוי ולראות בו הזדמנות ללמידה ולהתפתחות, ולכן היא מלמדת אותנו להיות פתוחים וסקרנים.
אלו תכונות חיונית למי שמבקש להיות אדם לומד.
הגילויים המקריים יחזקו את הגמישות הקוגניטיבית שלנו וישפרו את היכולת שלנו להתמודד עם מגוון רחב של מצבים חדשים.
תפיסה של סרנדיפיטי קוראת לנו לצאת מהמוכר והידוע, לנהל שיח עם דמויות שנקרות בחיינו, לא לסנן תכנים שהגיעו אלינו בזמן שחיפשנו משהו אחר, ולהרוויח מנפלאות האקראיות באופן מצמיח ומרגש.
לראיון עם אסנת מירון לחצו כאן
ראיון עם סופר רב המכר בנושא סרנדיפיטי כריסטיאן בוש, לחצו כאן
קראו כאן עוד על השפעת הסרנדיפיטי על תהליכי הלמידה שלנו
|
|
|
|
רוצים שיזכרו יותר ממה שאתם לומדים? הפכו את הלומדות והלומדים שלכם ל"בלשים לרגע"
המוח שלנו הוא מכונה להשערת השערות ולכן תהליכי למידה שבהם נבקש מהלומדות והלומדים שלנו להיכנס לתפקיד של חקר או בלשות יעוררו סקרנות, יפעילו את המוח ויביאו ללמידה זכירה ואפקטיבית יותר.
מחקר שבוצע במכון למדעי המוח באוניברסיטת דיוק על 420 אנשים, השווה בין 2 קבוצות ששיחקו במשחק מחשב שמתרחש במוזיאון לאומנות וירטואלית ובחן את מה הם זוכרים מהיצירות השונות בהם התבוננו.
הקבוצות נדרשו להיכנס לתפקיד של "גנב" במסגרת המשחק.
קבוצה אחת נדרשה להיות משימתית ולשדוד את היצירות באותו רגע, ואילו קבוצה שניה נדרשה לבחון את המוזיאון לקראת שוד כדי לתכנן אותו.
על אף שהמשתתפים בשתי הקבוצות שיחקו בדיוק באותו משחק מחשב, הקבוצה שהיתה צריכה לתכנן את השוד זכרה למחרת יותר מהקבוצה שלא נדרשה להיכנס לתפקיד של חקר ובילוש.
החוקרים שערכו את הניסוי מסבירים שכניסה לתפקיד שדורש בניית תרחישים קדימה והשערת השערות, משפרת את הלמידה ומגבירה את הסיכוי ליצירת זיכרונות ארוכי טווח.
מומלץ אם כן לנסות להפוך את הלומדים שלכם לבלשים לרגע, בכל גיל.
האפשרות להיות בלש קוסמת לכולנו, יכולה להפיח חיים בתוכן משמים, ליצור סקרנות ולנצל את הדפוס הטבעי של המוח שעסוק כל הזמן בלשער השערות ואז לאשר או להפריך אותן מול המציאות.
לכניסה לקישור המלא לחצו כאן
|
|
|