16 בדצמבר 2018 // גיליון 558
קריאה בדפדפן >
מחקרים ו- 6,000 נבדקים מוכיחים:
לומד שמסביר לעצמו את החומר יצליח יותר מלומד שהסבירו לו את החומר.
  עדיף לבקש מהלומדים שיסבירו לעצמם את מה שלמדו מאשר שמדריך, מורה או חומר כתוב ימלאו תפקיד זה.

כך מתברר מתוך מטה-מחקר רב היקף.

המחקרים השוו תוצאות למידה בתהליכים בהם הלומדים התבקשו להסביר מה למדו לעומת תהליכים בהם מורה או מרצה ביצעו זאת עבורם או בהשוואה לעבודה אישית שעשו מול התוכן (כגון כתיבת סיכום שיעור, הקראה של הסיכום בקול רם או פתרון תרגילים).

מהו הכוח של הסבר עצמי של הלומד שגורם לו להיחרט בזיכרון חזק יותר מכל טכניקה אחרת?

החוקרים מסבירים שהסבר עצמי (בעיקר הסבר בכתב אך גם הסבר בע"פ) בונה ללומד את החיבורים והקשרים בין התכנים השונים באופן שמגדיל את רמת ההבנה של החומר.

התהליך של הסבר עצמי גורם ללומד לפתח מודעות למה הוא לא יודע, לראות איזה מידע חסר לו, לבקר את ההבנה שלו ולזהות חוסרים בין הידע החדש שרכש לידע הקודם שהיה לו.

לכניסה לקישור לחצו כאן
 
  תמונת השבוע  
   
  מה אפקטיבי יותר? קריאה או האזנה לספר?

אם הקשבתי לספר האם זה נחשב שקראתי אותו או שזה סוג של "רמאות"?

המכירות של ספרי שמע הוכפלו בשנים האחרונות בעוד שמכירה של ספרים אלקטרוניים נותרת יציבה. האם האזנה לספרים היא הדרך החדשה שלנו לקרוא? ואם כן, מה יותר אפקטיבי?
 
 
בחינה של האופן שבו אנחנו קוראים ומאזינים מלמד אותנו שכל שיטה מתאימה למטרות שונות ואף אחת מהן איננה טובה מהשניה.

מחקרים מראים שאנשי מבוגרים זוכרים אותו דבר אם קראו או אם הקשיבו לספר.

לעומת זאת, כאשר מדובר בתוכן קשה או מורכב יותר, דוקא אלו שקראו הצליחו לזכור יותר מאשר אלו שהאזינו. לא בטוח שהממצאים האלו יהיו תקפים בשנים הקרובות. ככל שאנשים יצברו ניסיון בהאזנה לספרים הם עשויים להתמודד ביתר קלות גם עם טקסטים מורכבים ומאתגרים. נראה גם שהסופרים וכותבי הספרים מודעים למגמה ההולכת וגוברת של ספרי שמע וכותבים את הספרים שלהם באופן שיהלום צרכנים שמאזינים לספר ולא קוראים אותו.

אבל אולי ההבדל הכי גדול, נכון להיום, בין ספרי שמע לספרי קריאה הם המצבים בהם אנחנו נמצאים כשאנחנו משתמשים בהם.

81% מהמאזינים עושים זאת בזמן נהיגה או אימון כושר, כלומר ההקשבה שלהם מתנהלת במקביל לביצוע משימות אחרות, מה שבודאי אי אפשר להגיד על קריאה של ספר.

שורה תחתונה? לא צריך להשוות בין ספר קריאה לספר שמע אלא לראות אותם כשתי אפשרויות לצריכת תוכן שכל אחת מתאימה לצרכים אחרים.

לכניסה לקישור לחצו כאן

 
מתודיקה - פיתוח תוכן, ייעוץ ארגוני ולמידה חדשנית.
ה"קישור של יום ראשון" יוצא מאז שנת 2002 ל-20,000 מנויים.
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק או בקרו באתר שלנו
הסרה |  הרשמה