1 ביולי 2018 // גיליון 539
קריאה בדפדפן >
משהו חדש מתחיל: כיצד תחושה של משהו חדש עוזרת לזכור גם דברים ישנים?
  אנחנו אוהבים דברים חדשים. פריט חדש, עיר חדשה, עבודה חדשה. המשיכה שלנו לדברים חדשים כה חזקה, שהיא מאפשרת לנו לנצל זאת כדי להבטיח למידה זכירה יותר.

במוח שלנו יש איזור שמשמש כ"מרכז חדשות" (מכונה SN/VTA) שמגיב לכל גירוי של משהו שונה ממה שהיה קודם. בעבר חשבו שחוויה של משהו חדש מספקת לנו תחושה מתגמלת אך היום מבינים החוקרים שהיא יותר גורמת למוטיבציה לקראת האפשרות לחוויה מתגמלת מאשר עצם תחושת התגמול. המוח שלנו בנוי להתייחס לכל חידוש כאל פוטנציאל לתחושת תגמול, בעיקר כי אנחנו כבר מבינים שמשהו ישן לא יספק את התחושה הזו.

מחקר שבחן את הזכרון שלנו מלמידה של פריטים חדשים, מוכרים ומוכרים מאוד ביקש מהנסיינים לצפות בפריטים משלושת הסוגים הללו ולהיבחן על כך כעבור 20 דקות וביום שלמחרת. הלומדים זכרו את החומר המוכר ב- 19% יותר אם הוא היה מעורבב עם פריטים חדשים לגמרי.

מלמדים חומר מוכר וחוששים שהוא לא יזכה לתשומת הלב של הלומדים שלכם?

החוקרים ממליצים לשלב אלמנטים חדשים בתוך החומר המוכר, ש"ידבקו" אל החומר הותיק ויקפיצו את הסיכוי שנזכור אותו.
אלמנטים חדשים כאלו יכולים לבוא לידי ביטוי באמצעות תוכן חדש שהלומדים לא נתקלו בו בעבר, או שינוי מפתיע בסביבה הפיזית שתייצר גירויים חדשים.

לכניסה לקישור לחצו כאן
 
  תמונת השבוע  
   
  איך מונעים שחיקה אצל עובדים בעלי ביצועים גבוהים?

עובדים בעלי ביצועים גבוהים יצרניים ב- 400% יותר מהעובדים הממוצעים באותו ארגון, אך הבריאות המנטלית של 20% מהם מושפעת לרעה כתוצאה משחיקה בעבודה. קל "להאשים" אותם על כך שההישגיות שלהם גורמת להם לקחת על עצמם משימות מעבר לקיבולת שלהם, אבל גם לארגון ולמנהליו יש אחריות בנושא, ולא תמיד הם מודעים עד כמה יש להם תפקיד לסייע למנוע מהם שחיקה.
 
 
מדוע?
  • מנהלים נוטים לתת לעובדים בעלי ביצועים גבוהים את המשימות המאתגרות במיוחד.

  • מנהלים מבקשים מעובדים בעלי ביצועים גבוהים "לפצות" על ביצועים נמוכים של עובדים אחרים ולחנוך אותם. פעמים רבות הדבר מגביר תחושת תסכול אצל עובדים אלו.

  • מנהלים נוטים לבקש מעובדים בעלי ביצועים גבוהים לבצע משימות שלא קשורות לעבודה שלהם, הם טובים בכל כך הרבה דברים, שפשוט מבקשים מהם כל דבר שאי אפשר לבקש ממישהו אחר
אז מה עושים?
  • נסו להעניק לעובדים בעלי ביצועים גבוהים לבחור את הפרויקטים שלהם. כמי שמונעים מהעבודה שלהם, בחירה בעשייה יכולה למנוע היווצרות שחיקה.

  • נסו לתת להם לעבוד בצמדים של עובדים מצויינים, דבר שיאפשר להם לשתף פרקטיקות ולחלוק עומסים.

  • הימנעו מלאפשר לעובדים לבצע עבודות שאינן קשורות לליבת העשייה שלהם.

לכניסה לקישור לחצו כאן

 
מתודיקה - פיתוח תוכן, ייעוץ ארגוני ולמידה חדשנית.
ה"קישור של יום ראשון" יוצא מאז שנת 2002 ל-20,000 מנויים.
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק או בקרו באתר שלנו
הסרה |  הרשמה