15 באפריל 2018 // גיליון 529
קריאה בדפדפן >
למידה פרונטלית או דיגיטלית, מה יותר אפקטיבי? עכשיו זה מדעי!
  הנה 4 מסקנות של מטה-מחקר ענק ששקלל ובחן אלפי מחקרים של אפקטיביות למידה פרונטלית לעומת דיגיטלית:
  1. כאשר משווים למידה "ראש מול ראש" של אותו הקורס בלמידה פרונטלית לעומת דיגיטלית, התוצאות של הלמידה זהות.

  2. כאשר משקללים באופן כללי מחקרים המשווים בין למידה פרונטלית לדיגיטלית, יש נטייה לתוצאות טובות יותר ללמידה הדיגיטלית, למרות שיש שונות אדירה בין המחקרים ולמרות שברבים מהם התוצאות הפוכות.

  3. ההשפעה האמיתית על אפקטיביות הלמידה אינה תוצאה של בחירה בין למידה פרונטלית לעומת דיגיטלית אלא עד כמה נעשה שימוש במתודות למידה אפקטיביות (דימוי של מצב האמת, בניית הקשר, שליפות מרובות של החומר, משובים מרובים על טעויות וכד').

  4. למידה משולבת ("blended learning") הכוללת תמהיל של למידה פרונטלית ודיגיטלית השיגה ברוב המקרים את התוצאות האפקטיביות ביותר לעומת כל חלופה אחרת.


לכניסה לקישור לחצו כאן
 
  תמונת השבוע  
   
  מה אומרים המחקרים על הומור בכיתה?
  1. הומור מייצר סביבת למידה חיובית: סביבה נעימה מפחיתה חרדות של הלומדים מאתגרי הלמידה ומגבירה את המוטיבציה ללמידה ואת הסיכוי שהלומדים ירגישו בנוח לפנות למנחה בשאלות.

  2. הומור מגביר תשומת לב ועניין של הלומדים: כל שבירת ציפייה או הפתעה ללומד (כפי שקורה בהומור) מעוררת אותנו פסיכולוגית ומגבירה את הסיכוי שנבצע העברה של החומר וניישם אותו.

  3. הומור משפר את מערכת יחסים בין מורה ללומד: הומור מפחית את ה"דיסטנס" בין המנחה ללומד, הופכת את המנחה לנגיש יותר ללומד ואת האינטראקציה המקצועית ביניהם לקרובה יותר.

  4. הומור מגביר זכרון ויכולת שליפה: מבחני מעבדה הוכיחו שלומדים הצליחו לשלוף טוב יותר והצליחו יותר במבחן לגבי חומר שתובל בהומור לעומת חומר "יבש". עם זאת צריך שההומור יהיה רלוונטי לתוכן ולא מאולץ.

  5. הומור מגביר יצירתיות: שימוש בהומור מגביר יצירתיות לומדים, משהו באופי ה"כיפי" של הומור מעודד חשיבה לא שגרתית עם הגיון קצת אחר.
איך עושים את זה נכון?
  1. לוודא שההומור של המנחה מובן. הומור מובן מגביר תשומת לב וריכוז, אך הומור לא מובן מגביר בלבול ומחבל בתהליכי הלמידה.

  2. להפעיל שיקול דעת במיקומו של ההומור על רצף הלמידה: חלק מהחוקרים ממליצים לא להכניס את ההומור לאיזורים הקריטיים של הלמידה (עלול להפריע בעיבוד החומר) אלא דוקא כמעטפת בתחילה או סוף של יחידות הלמידה השונות.

  3. להתעקש שההומור יסייע בהשגת המטרות הלימודיות: סאטירה? בדיחות?אירוניה או אולי פארסה? יש להתעקש להשתמש בהומור שלא יאפיל או יסיח את הלומדים מהמסרים הלימודיים. עדיף לא להשתמש בהומור לשם הומור אלא רק באופן שמקדם את מה שרצינו ללמד.

לכניסה לקישור לחצו כאן

 
מתודיקה - פיתוח תוכן, ייעוץ ארגוני ולמידה חדשנית.
ה"קישור של יום ראשון" יוצא מאז שנת 2002 ל-20,000 מנויים.
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק או בקרו באתר שלנו
הסרה |  הרשמה