8 באפריל 2018 // גיליון 528
קריאה בדפדפן >
זהירות! למידה קצרה מדי על משהו גורמת לעודף בטחון עצמי
  מחקרים מראים שלאחר למידה והתנסות מועטים, לומדים נוטים לפתח תחושה כוזבת של כשירות.

מי שמתחילים בביצוע של משימות חדשות שלמדו לאחרונה עשויים להיות מודעים לגמרי וזהירים לגבי מה שהם לא יודעים, אך מחקרים מצביעים על כך שתחושת הזהירות עוברת מהר מדי.

מחקר שהתמקד ביכולת של אנשים לחזות את העתיד לאור רמזים מהסביבה, גילה את תופעת "בועת המתחילים".

במחקר התברר שאנשים למדו באופן איטי והדרגתי להתמודד עם המשימה והשתפרו בה לאורך הדרך. אך לבטחון העצמי שלהם היה מסע אחר, מהיר יותר.

בכל התנסות, התבקשו המשתתפים במחקר לציין עד כמה הם חושבים שהם היו מדויקים באבחנות שלהם.

הלומדים התחילו צנוע. הם פתחו עם מחשבה שהם צודקים ב- 50% מהמקרים, כאשר רמת הדיוק שלהם היתה 55%.

אבל, לאחר כמה ניסיונות, הם העריכו את רמת הדיוק שלהם ב- 73% למרות שלא התקרבו אפילו ל- 60% דיוק.

רק העמקה משמעותית יותר בידע הפחיתה את עודף הבטחון. ההתנסות הממושכת מזמנת ללומדים מצבים חדשים ומורכבים יותר בהם הם מגלים שהתחזית הראשונית שלהם שגויה לעיתים ולומדים מכך.

גם בעולם האמיתי ניתן לזהות דפוסים כאלו. מחקר שבחן את התנהלותם של רופאים ושל טייסים גילה שהם מבצעים מעט טעויות בהתנסויות הראשוניות שלהם, ודוקא לאחר תקופה ראשונית הם מתחילים להגביר טעויות.

סקר שנערך על ידי האגודה האמריקאית למכללות ואוניברסיטאות גילה פער גדול בין רמת היכולות שעובדים צעירים העריכו את עצמם לבין ההערכה שקיבלו מהמנהלים שלהם. 66% מהם אמרו שיש להם חשיבה ביקורתית גבוהה, 65% הגדירו את עצמם כבעלי יכולות גבוהות בהבעה הכתב, 64% אמרו שהם כשירים לעבודה בצוות. רק 40% מהמעסיקים שהחלו להעסיק את אותם צעירים הסכימו עם האמירות אלו.

גם במקרה זה, הסטודנטים חשבו שהם מתקדמים הרבה יותר בעקומת הלמידה שלהם לעומת המעסיקים החדשים שלהם.

אם כך, לא פשוט להיות לומד מתחיל במשהו. למעשה מדובר בקושי כפול. לא רק שצריך להתאמץ ללמוד, אלא גם לשמור על עצמך כנגד האשליה שכבר סיימת ללמוד.

לכניסה לקישור לחצו כאן
 
  תמונת השבוע  
   
  3 טכניקות פשוטות לכותרות השקפים שלכם יבטיחו קהל מעורב יותר ומצגת עם רצף רעיונות ברור יותר. מה צריך לעשות בכותרות של השקפים? פשוט מאוד, במקום להתייחס לכותרת כאל נושא השקף התייחסו אליה כאל הזדמנות להעביר מסר.
  1. העלו טענה על חלק מהנושא שלכם. למשל במקום לכתוב "מרכיבי התפקיד" כתבו "לתפקיד שלכם 6 מרכיבים". זה ההבדל בין לרשום נושא לבין להעביר מסר!

  2. כתבו כותרת בצורה של שאלה.

  3. כתבו פעולה שהקהל שלכם נדרש לבצע.
דוגמאות:
  1. במקום: "מטרות תהליך הקליטה" כתבו "לקליטה יש 3 מטרות"
    מה הרווחנו? במקום שם עצם שמציין מה יש בשקף ודרישה מהקהל להסיק לבד, הועלתה טענה המבטיחה שהקהל יסיק את המסקנה שרציתם ומאפשרת לכם להיות ממוקדים.

  2. במקום "ערכי ההצעה", כתבו "מה תרוויחו מההצעה?"
    מה הרווחנו? שאלתם את הקהל שאלה והפכתם אותו למעורב יותר בחשיבה על תשובה לשאלה זו.

  3. במקום "צ'ק ליסט לתהליך" כתבו "חפשו את הצ'ק ליסט בפורטל שלנו"
    מה הרווחתם? קהל מעורב יותר שקיבל הנחיה לבצע פעולה כלשהי.

לכניסה לקישור לחצו כאן

 
מתודיקה - פיתוח תוכן, ייעוץ ארגוני ולמידה חדשנית.
ה"קישור של יום ראשון" יוצא מאז שנת 2002 ל-20,000 מנויים.
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק או בקרו באתר שלנו
הסרה |  הרשמה