19 בנובמבר 2017 // גיליון 510
קריאה בדפדפן >
בדיקת חובה לאנשי למידה: האם כבר צמצמת עומס קוגנטיבי היום?
  זיכרון העבודה הוא רכיב מופלא וחד במוח שלנו אך הקיבולת שלו נמוכה.
כל סוג עומס יתר גורם ללומד "להדוף" תהליכי הלמידה חדשים.

התופעה הזו היא אוניברסלית!
היא נכונה לגבי כל סוג של תוכן, כל סוג של מתודה וכל סוג של לומד.
מכאן, שאנשי הדרכה ולמידה אמורים לשלוט בעקרונות הברורים של תיאורית העומס הקוגניטיבי ולהפעיל אותם כמה פעמים ביום.
אם לא, הם פוגעים באפקטיביות הלמידה בלי לשים לב ולמרות כל הכוונות הטובות.

כלי יומיומי פשוט הוא מבחן ה"עומס שבפנים והעומס שבחוץ" שנוטים לדלג עליו.

העומס שבפנים:
האם היקף העיבוד המנטלי הפנימי שנדרש מהלומד מול משימה או תוכן מורכבים מדי וחוצים את קיבולת זכרון העבודה שלו?

העומס שבחוץ:
האם אנחנו כופים על הלומד לשקלל מידע שאינו רלבנטי למטרות הלמידה, באותו זמן של העיבוד הפנימי ולכן מבזבזים לו משאבים קונגטיביים?

לא חסרות דוגמאות לטעויות החוזרות ונשנות סביב "הפרת" חוקי העומס הקוגנטיבי.

למשל, בעולם הלמידה הדיגיטלית יש רבים שמפתחים תכנים שבהם אותו תוכן בדיוק מועבר גם בטקסטים הכתובים וגם בקריינות הנלווה ולכן פוגעים אנושות ביכולת להכיל את התוכן.
או, הצבה של אוביקטים גרפיים על המסך בריחוק מהמקום בו נמצא הטקסט שמתייחס עליהם.

היינו נותנים עוד כלים ועוד דוגמאות אבל זהו, הגענו לסף העומס הקוגנטיבי לנושא זה

אז רק זכרו:
בלמידה אפקטיבית- פחות זה יותר.

לכניסה לקישור לחצו כאן
 
  תמונת השבוע  
   
  לצבע שבו משתמשים כאשר כותבים תוכן דיגיטלי יש משמעות מבחינת הסיכוי לתפוס תשומת לב של גולש או קורא.
אך מסתבר שמה שמשפיע באמת על תשומת הלב הוא לא צבע הגופן אלא הניגודיות שלו לעומת הרקע שבו הוא נמצא.
כנסו למבחן פשוט וראו את התוצאות- איזה ניגודיות צבעים גורמת לאנשים להקליק על תוכן כלשהו?

לכניסה לקישור לחצו כאן
 
מתודיקה - פיתוח תוכן, ייעוץ ארגוני ולמידה חדשנית.
ה"קישור של יום ראשון" יוצא מאז שנת 2002 ל-20,000 מנויים.
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק או בקרו באתר שלנו
הסרה |  הרשמה