|
גיליון מס' 348, 11 במאי 2014 |
|
|
|
|
|
|
|
מה ההבדל בין "קשה" ל"מורכב"?
כאשר אנו מבקשים להעמיד את הלומד בפני תהליך למידה רציני, נרצה שהוא יתמודד עם משימות קשות ומורכבות. לעיתים אנו מתקשים להבחין בין "קשה" לבין "מורכב" ואז אנו מעמידים את הלומד בפני אתגר שאינו רלבנטי למטרות הלמידה.
המאמר המצורף מסביר באופן מאיר עיניים ששאלה קשה היא שאלה שנדרש מאמץ לענות עליה, ושרוב האנשים לא ידעו לענות עליה. לרוב היא תתבסס על הזיכרון של הלומד לעובדות.
שאלה מורכבת, לעומת זאת, היא שאלה שדורשת הפגנת חשיבה מסדר גבוה יותר תוך שילוב של כמה מיומנויות. לשאלה קשה תהיה בד"כ תשובה אחת אך משימה מורכבת תהיה כזו שניתן להתמודד איתה ביותר מדרך אחת והיא מחייבת את הלומד להעמיק בתוכן. שאלות מורכבות מעסיקות את הלומד יותר ומבקשות ממנו לבחון ולחקור על מנת להגיע לפתרון. רוצים שהלומד ייתן לכם תשובה שתראה שהוא זוכר או מבין את החומר? שאלו אותו שאלה קשה. רוצים שהוא יחשוב לעומק תוך הפעלה של מגוון מיומנויות חשיבה? שאלו אותו שאלה מורכבת.
|
|
|
|
|
|
|
ועוד פנינת למידה מהרשת...
איזהו החכם...
רובנו יודעים לזהות אנשים חכמים אך לא בטוחים האם אנחנו כאלו. סדרת מחקרים בוחנת מה הופך מישהו לחכם, באמצעות השוואה בין קבוצת חכמים לקבוצת ביקורת.. מתברר שיש מתכון לחכמה. החכמה אינה תלויה בגיל או בניסיון. חכם (בכל גיל) הוא מי שמפעיל רפלקציה בעקבות התנסויות החיים, מקפיד להיות ספקן, מסרב לחשוב ב"שחור ולבן" ונמנע מלהיות בעל אגו גדול מדי.
|
|
|
|
|
|
|