|
||||
|
||||
מאת: דורית דמתי, מנהלת תחום ארגונים עסקיים מהי אוצרות תוכן (content curation)? מושג האוצרות התרחב בעידן הדיגיטלי לעולמות התוכן והלמידה. עם ההצפה בכמות התוכן הזמינה באינטרנט כיום, קשה לאנשי מקצוע לנהל באופן יעיל את פעולות צריכת התוכן שלהם, כמו גם להפריד בין מידע מועיל ומדויק לעומת מידע שאינו בעל ערך ואף מידע שקרי או מידע הנשען על אינטרסים מסחריים. זהו המקום שבו אוצרות תוכן נכנסת לתמונה. היא מאפשרת לאנשים לספק שירות בעל ערך לקהלי היעד שלהם על ידי כך שהיא מתייחסת לצורך שלהם בתוכן איכותי בהעדר הזמן למצוא זאת לבד. אנשים וארגונים המסוגלים לשתף בתוכן הכי רלבנטי נחשבים לפורצי דרך וכאלו שמסוגלים להיות בעלי סמכות ידע ומובילות דרך מחשבתית בעידן של הצפת תוכן. לכן, אוצרות תוכן היא הדרך לגורמים אלו לבלוט בשוק מסביבם ולהשפיע על התנהגות של קהלי היעד שלהם בתקופה שבה כולם מנסים להאבק על מקום והכרה. מומחים ממליצים לארגונים למנות אחראי אוצרות ארגוני בדרג ניהולי גבוה (chief knowledge curator) על מנת להתמודד עם משימה זו. אוצרות תוכן – אחד הטרנדים הגדולים של למידה בעידן החדש מה כוללת אוצרות?
דיוויד קלי הדגים את האוצרות באמצעות ה- back channel שהוא הקים לכנס ה- ATD. הוא בנה עמוד אוצרות לכנס, ובמהלך הכנס הוא אסף את כלל האזכורים על הכנס בציוצים ופוסטים ברשתות חברתיות, כמו גם הפניות שניתנו על ידי מרצים ומשתתפים בכנס לחומרים הקשורים לנושאי הכנס. הוא הגדיר את מטרת האוצרות כרצון לחלוק מאגרי בעלי ערך ולהרחיב את הלמידה מעבר לתוכן המיידי שנמסר בכנס. בשלב ההקשבה הוא עקב אחרי כל הפוסטים, הציוצים, החומרים והרשמים מהכנס. בשלב האנליזה הוא עבר על כל פוסט וציוץ קיבל החלטה האם הם בעלי ערך ותואמים לערכי האוצרות שלו כאוצר. בשלב השיתוף הוא הכין בלוג ייעודי בו נמצאים כל החומרים ושיתף אותו ברשתות החברתיות השונות לאלפי צופים שצרכו את תוכן האוצרות. לאוצרות יש תפקיד חשוב בהתפתחות ובצמיחה אישית. כל אחד מאיתנו מוקף במאגרי תוכן בלתי נדלים, אתרי חדשות, אתרי וידאו, אתרים מקצועיים. אנחנו אלו שבוחרים מכל זה את האוצר שלנו ולכן הרעיון העומד מאחורי האוצרות איננו רק לאפשר הזדמנות למידה בעידן הדיגיטלי אלא הזדמנות של כל אוצר לבחור לעצמו צמיחה אישית באמצעות תהליכי ההקשבה האנליזה והשיתוף. אוצרות כמעטפת 360 לתהליכי למידה בארגונים מומחה הלמידה אליוט מאסי פרסם לאחרונה שורה של רעיונות ודוגמאות הממחישים כיצד אוצרות יכולה להוות מעטפת של 360 מעלות לתהליכי הלמידה המסורתיים- לפני, תוך כדי ואחרי קורס כלשהו. הדוגמאות הרבות שהציג ממחישות את אופי המהפכה שאוצרות יכולה לחולל בתהליכי למידה והתפתחות בארגונים:
ההזדמנות הטמונה באוצרות - מסע למידה יצירתי ומותאם אישית למידה מיטבית איננה פעולה של צופה פסיבי אלא עבודה מאומצת של יצירה האמורה לשנות התנהגות על סמך התנסות וחשיבה. לכן, הקורס המושלם שפותח היטב איננו יכול להיות פתרון למידה טוב. הלמידה המיטבית היא זו שבה הלומדים יוצרים לעצמם מסע של למידה על פי ההקשרים שהם יוצרים בעצמם. מי שמנסה לבנות לקהל הלומדים שלנו מסע למידה מושלם יתקשה לקלוע למטרה. הדבר אינו נוגד את מקצוע פיתוח ההדרכה אלא פותח אותו למתווה חדש המאפשר ללומדים ליצור לעצמם קשרים חדשים.
האוצרות היא למעשה הפלטפורמה שבה ניתן להשתמש כדי ליצור נוכחות קוגנטיבית. את הידע אפשר להביא מכל מקום, וזו אחריותו של מפתח הלמידה. מכאן מתגלגל הקורס על פי 4 השלבים כמסע למידה אישי המביא כל לומד לקבלת החלטות אחרת ולאימוץ שונה של רעיונות. התוכן האוצרותי נועד לדחוף אנשים לתוך הנוכחות הקוגנטיבית והם מתבקשים לעבוד עם התוכן לא בסדר או בצורה מסויימת אלא באופן שמתאים להם. גם מאמר זה הוא אוצר. אספנו, סיננו, ניתחנו ופרסמנו את עקרונות האוצרות בלמידה על סמך המקורות האיכותיים הבאים:
How to curate: Putting curation into practice for ld
Curationmulticyclesupportforlearning Why Organizations Need Chief Knowledge Curators Content curation order to information overload To Boost Higher-Order Thinking, Try Curation Ben Betts on 'From Content to Curation |
||||