מאת: שני פישלר
משחקי הלמידה הדיגיטלית צוברים תאוצה, מאמר חדש משרטט את הכיוונים העתידיים אליו צועד התחום.
השימוש במשחק ככלי למידה אינו חדש והאפשרות לשימוש במתודה כזו מומלצת תמיד. משחקים מאפשרים להגביר מעורבות של לומד, לנתק אותו מעצמו לטובת דמות פיקטיבית המתנסה בסביבה בטוחה ולשפר תחושות ומוטביציות ללמידה מעצם ההנאה שיש (לרוב) במשחק.עולם המשחוק מדובר רבות ויש לגביו ספרות ענפה וייעודית. משחק למידה דיגיטלי הוא אוסף של שאלות משימות וחידונים על גבי עמודי אינטרנט. משחק, בניגוד ללומדה, לא יכלול בדרך כלל הקנייה של חומר אלא יהיה בנוי מלכתחילה משאלות מאתגרות שהלומד יכול לענות עליהם בעצמו מול מחשב או מכשור נייד ולהגיע לניקוד. אחד מהאלמנטים השומרים על מעורבות גבוהה של לומד בזמן משחק הוא האפשרות לקבלת תגמול בעקבות הפגנת ידע במשחק. הפלטפורמות הדיגיטליות יכולות לסייע מאוד לתחושת התגמול מאחר ומשחק דיגיטלי יהיה בד"כ בתפוצה פומבית, יכלול ניקוד וציון, ואפשר יהיה לציין בו את שמות השחקנים וההישגים שלהם (בדומה ל"היכל התהילה" במשחקי מחשב). משחק למידה דיגיטלי יהיה מבוסס בדרך כלל על כללי משחק מוכרים מעולם המשחקים האוניברסלי (דימוי של מונופול, סולמות וחבלים, רולטה, שש-בש ועוד), על מנת שהלומד לא יצטרך להשקיע מאמץ בהבנת כללי המשחק ויוכל להתפנות לעיסוק באתגרי התוכן המוצגים בו. ארגונים משתמשים במשחקונים פשוטים כאלו לצורך רענון חומר מוכר, פעמים רבות כאשר התוכן הוא תוכן רגולטורי והמטרה היא לבחון את הידע של הלומד מתוך שאלות במקום להקנות לו ידע שעשוי כבר להיות לו מוכר. לדוגמה: משחקון רענון על הקוד האתי של הארגון, בנוי כמשחק "סולמות וחבלים"המבקש מהלומד להגיע לסוף הלוח תוך צליחת השאלות השונות. משחקי למידה מתוחכמים יותר עשויים לכלול תחרות בין קבוצות משתתפים והצטרפות למסלול למידה שהוא מעין טורניר ויש בו אוסף של משחקונים המופצים באופן תקופתי. בארגונים רבים מבקשים מאנשי המכירות למשל, להיכנס למהלך משחקי בו הם מתבקשים להפגין ידע או להביא הוכחות לביצועים מיטביים בעבודתם ולצבור נקודות בתחרות בת כמה שבועות מול אנשי המכירות העמיתים.
למידה מבוססת משחק כוללת אינטראקציה העושה שימוש בידע הלכה למעשה. לומדים חייבים להתקדם ולעלות ברמות משחק מאתגרות, להרוויח תגים ולהביס אויבים כדי להשיג את מטרות הלמידה שלהם. בינתיים, הם אוספים מידע שיסייע להם להתגבר על אתגרים יומיומיים ולשפר את ביצועיהם.
מה צופן העתיד ללמידה דיגיטלית מבוססת משחק? ניתן לאמר בביטחה כי משחקי למידה דיגיטליים נמצאים כאן כדי להישאר ובאנשים קיים צימאון ללמידה מסוג כזה. הנה כמה מהמגמות הצפויות בשנים הקרובות:
משחוק ארוך:
משחקי למידת מיקרו (Micro learning) עדיין ישחקו תפקיד בולט בלמידה הדיגיטלית. לצד זאת, משחוק ארוך כבר זוכה לגל פופולריות. גישה זו הופכת קורס למידה דיגיטלית שלם לסביבה מדומה למשחוק למידה. הלומדים חייבים להשלים מודולות למידה דיגיטלית ולבצע פעילויות, על מנת לזכות באותות ולהתקדם לשלב הבא. השלמת אבן דרך גדולה יותר, כגון גמר קורס למידה דיגיטלית, מאפשרת להם לנצח את "הבוס" או לפתוח את השלב הבא. משחוק דיגיטלי ארוך יכול גם לכלול סימולציות בזמן אמת. לדוגמה, הלומדים חייבים להגדיל את נתוני המכירות שלהם ולשפר את דירוג שביעות רצון הלקוחות על ידי ביצוע מטלות יומיומיות. בסוף החודש, המדריכים מעריכים את התפקוד הכללי שלהם.
ללמוד עם טאצ'- משחקים מבוססי מגע:
משחקי למידה צועדים לכיוון חוויות שאפשר לגעת ולמשש: הטבלטים, סמארטפונים והטכנולוגיות הלבישות, יגרמו ללומד לצעוד לתוך סביבה מדומה ולהיטמע בתוכה. אחד הפיתוחים המשמעותיים ביותר היא למידת מציאות מדומה. הלומדה יכול לגלוש לתוך מציאות מדומה ולזכות באימון בפועל בעולם האמיתי, אך ללא ההשלכות השליליות.
כשמיקרו למידה פוגשת משחוק דיגיטלי:
ללומדים באונליין אין זמן לבזבז, מה שאומר שהם צריכים את המידע במהירות ובצורה נגישה. זו הסיבה לכך שמשחוק דיגיטלי נהפך לקצר ("מיקרו"). משחקי למידה אלו מציעים פיסות ידע קצרות המסייעות ללומדי האונליין להשלים משימה ולבנות כישורים חיוניים. הם כבר לא צריכים לפנות מקום בלוח הזמנים העמוס שלהם עבור למידה דיגיטלית. בדרך לעבודה או בזמן המתנה לפגישה מאפשרים ללומדי האונליין הזדמנות להרחיב את בסיס הידע שלהם.
מסלולי משחוק בהתאמה אישית
פרסונליזציה תסלול את הדרך ללמידה דיגיטילית בכלל, לא רק למשחוק דיגיטלי. מלימוד באמצעות מובייל, ללמידה ארגונית דיגיטלית, כל סקטור מחפש דרכים טובות יותר להתאמת חוויות הלימוד הדיגיטלי. במונחים של משחק למידה דיגיטלי נראה מסלולי משחקים מותאמים אישית הכוללים מפות למידה לבחירה ((Clickable, עיצובים אינטואיטיביים יותר יוכלו להציע ללומדים כיוונים נכונים יותר המבוססים על ביצועי העבר שלהם. לדוגמה, לפתוח מסלול משחק למידה נוסף אם לומדי האונליין צריכים לפתח מיומנות ספציפית. נתיבי למידה אישית אלה גם יכללו יעדים מרכזים ללומד, אבני דרך ומערכות תגמול.
משחקים מבוססי מדיה חברתית:
ישנן שתי סיבות עיקריות מדוע משחקים מבוססי מדיה חברתית הם העתיד. ראשית, משחקי וידאו נוטים כבר היום יותר לכיוון פלטפורמות מקוונות מרובות שחקנים, כשהשחקנים יכולים לשחק עם חבריהם בצד השני של העולם. שנית, משחקי מדיה חברתיים כבר מושכים מיליוני שחקנים בכל חודש. שלבו את זה עם ערך חינוכי, ובידך היכולת ליצור לומדיי אונליין לכל החיים. משחקים מבוססי מדיה חברתית מאפשרים ללומדי האונליין הזדמנות ליצור אינטראקציה עם בני גילם, היכולים להציע משוב ולשתף אותם בניסיונם האישי. כך, הם יכולים להשתעשע בזמן שהם משתפים פעולה בפתרון בעיות ומתגברים יחד על אתגרים.
משחקי למידה בעלי כלי ניתוח אנליטים:
כמו בכל אמצעי הלמידה, נדרש למצוא דרך לעקוב אחרי התקדמות לומד הדיגיטלי ועל ביצועיו. לצד זה, חשוב לבחון כל הזמן את אפקטיביות העיצוב קורס דיגיטלי. בעתיד יהיה יותר קל להשיג כלים אנליטיים לניתוח משחקי הלמידה. מפתחי למידה דיגיטליים יוכלו לפקח על כל היבט של חוויית המשחק באינטרנט ולהתאים אישית את דיווחיהם באופן שלא היה מעולם. לדוגמה, ניתן יהיה לבצע מעקב על האינטראקציה של הלומד הדיגיטלי עם עולם המשחקים ועם עמיתיו.
מחוללי פיתוח משחקים
כשם שמשחקי למידה דיגיטליים מתפתחים, כך גם כלי הפיתוח באמצעותם אנו מתשתמשים כדי ליצור אותם. כלים דיגיטליים אלו עמוסי אינטראקציות, תבניות ועיצובים כבר היום. אבל העתיד מורה שהם הולכים להיות עוד יותר מגוונים ובעלי יכולות. ניתן יהיה להתאים אישית כמעט כל היבט של עולם המשחקים, מעצמים לחיצים לדמויות וירטואליות. מפתחי הלמידה הדיגיטלית יוכלו לפתח תוכן משחקי למידה דיגיטליים, כשהלומד במרכז, יותר מבעבר. כל החלטה במשחק תיקח את הלומד הדיגיטלי בדרך שונה, ותפתח בפניו אין ספור אפשרויות ותוצאות. לא יהיה עוד צורך בניסיון מוקדם בעיצוב המשחק הודות לרמת האינטואיטיביות של מחוללי המשחקים. למידה דיגיטלית מבוססת משחק הולכת לשחק תפקיד מרכזי בעתיד הלמידה הדיגיטלית.
למאמר המלא לחצו כאן
|