מאת: עירית לופט מדר
כיצד נהפוך לאנשים לומדים, לאנשים שמבטיחים לעצמם למידה מתמדת? השונות ביננו בכל מה שנוגע לאינטליגנציה אינה כה גבוהה. ההבדל האמיתי ביננו הוא עד כמה אנחנו אנשים לומדים, ועד כמה אנחנו מיומנים בהרגלי הלמידה שלנו. אלו מאיתנו שחושבים על הלמידה של עצמם, שמרגילים את עצמם לשאול שאלות, ללמד את האחר את מה שלמדו ולהינות מתהליך הלמידה- אלו הופכים ללומדים טובים יותר. החדשות הטובות הן שכל האסטרטגיות וההרגלים שמאפשרים לנו להיות אדם לומד, ניתנות לתרגול ולאימוץ. הבחירה שלנו להיות שונים אחד מהשני בתכונות הלמידה שלנו, קשורה ככל הנראה לסביבה בה גדלנו ואולי אף לגורמים גנטיים, אך הנקודה היא שכולנו יכולים לרכוש תכונות של למידה מתמדת. האנשים החכמים והמצליחים בעולם לא היו מגיעים לאן שהגיעו היום אם לא היו אנשים לומדים בעלי מיומנויות למידה מתקדמות. מה עושים לומדים מיומנים אחרת מלומדים "רגילים"?
המגזין InformED פרסם לאחרונה סדרה של 25 אסטרטגיות שכל אחד יכול לרכוש על מנת להיות אדם לומד, שמקיים שגרה של למידה מתמדת. הרשימה יכולה להיות מעין צ'ק ליסט או "בחן את עצמך" ולכוון אותנו להתנהגויות שכדאי לנו לסגל לעצמנו לטובת איכות החיים הקוגניטיבית שלנו:
25 פעולות פרקטיות שלומדים מיומנים מבצעים
- לומדים מיומנים חושבים על הלמידה של עצמם: לומדים אלו מבצעים "מטה- למידה", כלומר נעשים מודעים ובשליטה לגבי הרגלי התפיסה שלהם, החקר והצמיחה האישית. מודעות לאלו מאפשרים התמודדות עם למידה קשה יותר לאור היכולת להסדיר ולהבנות את תהליכי הלמידה באופן עצמאי
- לומדים מיומנים שואלים יותר שאלות: חוקרים גילו שוב ושוב שתלמידים ששואלים יותר שאלות, מגיעים להישגים טובים יותר. נמצא מתאם משמעותי בין שאילת שאלות לבין שליטה בביצוע משימות קונטיביות.
- לומדים מיומנים מוטי תהליך ולא תוצאה: אדם לומד יתמקד בתהליך יותר מאשר בתוצר. בכך הוא משחרר את עצמו משיפוטיות ורגשות שנוצרות מול תוצר כלשהו שהוכן בתהליך.
- לומדים מיומנים מנסים להסתדר לבד: כאשר עם נתקלים בתפיסה מורכבת או מבולבלים לגבי מטלה מסוימת, מנסים באופן טבעי לפתור את הבעיה לבד, כלומר אינם מפחדים עד כדי כך לטעות
- לומדים מיומנים מקפידים לשמור בראש את התמונה המלאה: נקודה זו נחשבת לאחת החשובות בזיהוי אדם לומד. התמונה המלאה אומרת שהלומד שומר על הקשר רחב שכולל את ההיסטוריה שמאחורי מה שהוא עושה, מה חשוב יותר ומה חשוב פחות בחומר שהוא לומד וכד'
- לומדים מיומנים מנסים דברים חדשים בתדירות גבוהה: המוח נשאר חד יותר אם מנסים דברים חדשים. היכולת לנסות דברים חדשים מתגמלת מאוד את הלומד בפרט כאשר מדובר במשהו שונה מאוד מהחשיפות הרגילות שהלומד נתקל בהן.
- לומדים מיומנים מזהים בטעות הזדמנות להתקדמות ולא לעיכוב: הקושי שלנו להודות שאנחנו טועים מונעת מאיתנו ללמוד מהטעות. גם הניסיון לתקן טעות לעיתים מונע מאיתנו לרשום לעצמנו מה היתה הטעות וכיצד להימנע ממנה בעתיד. לומד מיומן יזהה בטעות הזדמנות ללמידה וישאל את עצמו, מה היתה הטעות, מדוע התרחשה וכיצד ניתן למנוע אותה בעתיד.
- לומדים מיומנים מתעניינים בשיפור הזיכרון שלהם : פעמים רבות ללומדים מיומנים יהיה זיכרון טוב יותר מלכתחילה, אך גם אם לא ודאי יהיו עסוקים בכיצד לשפר את יכולות הזיכרון שלהם.
- לומדים מיומנים ממשיכים ללמוד: מחקר מ- 2004 הראה שאנשים שהקפידו לאתגר את עצמם בלמידה הגדילו את החומר האפור של המוח
- לומדים מיומנים מעבדים תוכן בדרכים מגוונות: שימוש במספר שיטות ודרכים עבור אותו תוכן יגרמו לשליפה מהירה של התוכן בעתיד. שילוב של קריאה, צפייה, דיון- יגרמו ללומד להזדמנויות רבות יותר להיזכר בתוכן בעתיד
- לומדים מיומנים מלמדים אחרים: לומדים שהתעקשו להסביר חומר לאחרים, שלפו אותו באופן מדויק יותר והשתמשו בו באופן אפקטיבי יותר.
- לומדים מיומנים משתמשים בידע קודם לקידום למידה חדשה. מכאן החשיבות של הלומד לזהות מה הוא כבר יודע התוכן על מנת "להדביק" אליו תוכן חדש
- לומדים מיומנים הופכים ידע לכישור: גם אם אפשר לשלוף את הידע, לא תמיד אפשר להשתמש בו באופן ישים. לכן יש חשיבות לקחת את הידע, לשוחח עליו, להתאמן אליו כדי להפוך עובדות ותפיסות לכישור אישי חדש.
- לומדים מיומנים מחפשים את התשובה במקום לנסות להיזכר בה. מחקר גילה ששכל אנחנו מנסים להיזכר בתשובה מסוימת, כך יש סיכוי שנשכח את התשובה בפעם הבאה שניתקל בשאלה. זאת בגלל שהניסיונות לאחזר את התשובה גורמות לנו לטעות. אם ניקח את התשובה הנכונה מיד נקבע את עצמנו לתשובה זו.
- לומדים מיומנים מתצפתים יותר: מי שהוא תצפיתן טוב לא רק מבחין בפרטים אלא מסוגל להבחין בין מה פרטים רלבנטיים לפרטים לא רלבנטיים, וכך מסננים לעצמם מידע חדש ומועיל תוך כדי התצפית.
- לומדים מיומנים בוחנים את עצמם הרבה: בחינה עצמית אפקטיבית בהרבה מחזרה רגילה על חומר. לומד מיומן שם עצמו תמיד ב"מצב בחינה"
- לומדים מיומנים מטפחים סקרנות: שאולים שאלות, לא מקבלים דברים כפשוטם, לא חושבים שיש להם את כל התשובות.
- לומדים מיומנים מתאמצים להבין: כאשר הם לא מבינים משהו, הם לא ממשיכים האלה. הם יתמודדו עם הלא ידוע עד שיפחיתו מתחושות הבלבול שלהם.
- לומדים מיומנים יודעים לחיות עם חוסר ודאות: הם מבינים את ההבדל בין שאלות עם תשובה אחת ברורה לבין שאלות שאין להן תשובה ברורה, ועדין לומד מיומן יחיה בשלום עם הצורך להחזיק למשל שתי תפיסות מנוגדות ועדין להמשיך לתפקד.
- לומדים מיומנים הופכים את הידע למבנה שלהם: לומדים טובים משנים את מבני הידע שלהם. הם משתמשים בידע חדש כדי לקרוע מבנים לא טובים שהין להם בעבר.
- לומדים מיומנים מעריכים תפיסות שונות: יהיה קשה להיות לומד מיומן ללא פתיחות לתפיסות מנוגדות. להיות אדם פתוח אין פירושו להסכם, אלא להסכים שיש אחרים עם ידע אחר על העולם.
- לומדים מיומנים משתפים במה שהם למדו: ההרגל לשתף במה שמדת מכריח אותך לחשוב על התוכן באופן שיועיל לאחרים ובכך מעשיר ומחזק את חווית הלמידה ואת התוכן הלימודי
- לומדים מיומנים מסוגלים להסביר את מה שהם יודעים באופן שהוא ברור לאחרים
- ללומדים מיומנים יש מטרות ברורות: ללומדים מיומנים יש אג'נדה, ומטרת האג'נדה תהיה להגיע לסוג של מומחיות שדורשת התמדה סבלנות ומטרות ברורות.
- לומדים מיומנים אוספים מידע ממגוון מקורות: לאלו ששואבים מידע ממקור אחד בלבד מומלץ לשנות אסטרטגיה. לומדים מיומנים מבצעים מאמץ מודע להיוועץ במגוון מקורות, בכך הם מנקים הטיות ובונים פרספקטיבה רחבה יותר של התוכן.
לכניסה לקישור לחצו כאן
|