ניוזלטר דצמבר 2017  
ללמוד עם יוטיובר
מאת: נמרוד רותם, מנהל תחום

הילדים שלכם כבר לומדים הרבה באמצעות היוטיוברים ועכשיו תור המבוגרים.
הכנת vlog (וידאו בלוג) בסגנון של יוטיובר היא דרך פשוטה ואפקטיבית ללמידה ארגונית דיגיטלית.


בניגוד לקטעי וידאו בהם רואים מרצה עומד ומדבר בסגנון talking head , לסרטוני למידה בסגנון יוטיובר יש אפקטיביות גבוהה.
מה הסוד של סרטונים אלו? הרי גם בהם יש מרצה עומד ומדבר.
צפו בדוגמה שהכנו במיוחד בשבילכם וראו כיצד גם אתם יכולים לפתוח ערוץ יוטיוב ללמידה ארגונית.
יוטיובר, כפי שמודבר בויקיפדיה הוא אדם המעלה ומופיע בסרטונים. לרוב, היוטיובר יהיה אחראי על כתיבת התסריט, צילום, בימוי ועריכת הסרטון המועלה לאתר.
בין היוטיוברים הידועים בישראל נמנים אשלי וקסמן בקשי גיא הוכמן ,Top Geek , ועוד.
צפייה ב- talking head  - מרצה עומד ומדבר, אינה אפקטיבית ושיטת ההרצאות המצולמת לא הוכיחה את עצמה, כי וידאו מחייב שימוש בתנועה. אך דוקא הסגנון של היוטיוברים מאפשר ליצור למידה אפקטיבית. מדוע?
כי בלמידה בסגנון יוטיובר יש הגשה אישית שמאפשרת לנו להישאר מרותקים למסך לצד עריכה מינמלית במיוחד שקל מאוד להפיק.

באופן כזה ניתן לייצר למידה זולה ופשוטה להפצה. כל מה שצריך הוא מרצה בעל יכולות הגשה וחדוות יצירה ושימוש בכלי עריכה מינימליים במיוחד וזולים.

ראו לדוגמה איך הכנו וידאו-בלוג פשוט על שימוש בסיפור מסגרת לתהליכי למידה
סיפור מסגרת מהווה בסיס ללמידה ומלווה אותה בכל שלב מפתיח הלמידה ועד לסיומה.
ספור יכול ללוות את הכשרת אנשי המכירות מההכנה לפגישה ועד לסגירת העסקה או לימוד מכונאי הרכב מכניסת הלקוח למוסך ועד לפתרון התקלה.
אז מה צריך לדעת על סיפורי מסגרת?

  1. הסיפור מחבר למצב האמת: מה לעשות, בתוך כיתה קשה לדמיין את סביבת העבודה. הסיפור מאפשר לנו לדמיין בצורה טובה יותר איך נבצע את הפעולות זמן העבודה.
  2. למידה זכירה יותר אם היא ניתנת בהקשר: זה מוכח וידוע שלמידה מחוץ להקשר אינה אפקטיבית. הסיפור שם את התוכן הנלמד בתוך ההקשר שבו הוא ייושם בפועל. ברגע שהלומד מקשר בין התיאוריה לפרקטיקה קל לו יותר לזכור את התוכן וגם האמיל"י שלו ברור יותר.
  3. מסקרן: זהו, גמרתם אותנו, 45 דקות שיעור על גל הארכובה...על מודל השירות...על אקו חקלאות...על ריתוך זחלים בריתוך מיג. תיאוריה ועוד תיאוריה ועוד תיאורה. הסיפור מסקרן את הלומד ושומר על הקשב שלו.
  4. מאפשר סינטזה של החומרים: אנחנו שואפים שהלומד ידע לקחת את כל החומרים התיאורטיים ולמזג בניהם ביום יום. הסיפור מאפשר לו לעשות את זה בצורה קלה יותר ושוב, בתוך הקונטקסט.

את כל ההסבר הזה ניתן להגיש בסגנון יוטיוברי, כנסו ללינק ותראו את ההבדל, וגם את הקלות שבה הגשה אישית ועריכה מינמלית מספקים למידה אפקטיבית ונוחה.

לכניסה ל"יוטיובר" של מתודיקה לחצו כאן