ניוזלטר פברואר 2014  
האתגרים העומדים בפני מחלקות ההדרכה הארגונית לאור המגמות במשאבי אנוש בשנת 2014
מאת: קרן רובל- מנהלת חברת CLIC ME , ספרד

לאחרונה, נתקלתי במאמר של Par Greer מאוניברסיטת דנוור המתאר את תפקידיהם של מחלקות משאבי האנוש בשנת 2014 .  מתוך אתגרים אלו, נגזרים אתגריהם של מחלקות ההדרכה הארגונית.

פרטנרים עסקיים:

המגמה : ב 2014 הגידול העסקי מקבל עדיפות מבחינה ארגונית.  אי לכך, מחלקות משאבי האנוש ידרשו לחבור להנהלת הארגון כפרנטר עסקי שלהם.  יחדיו, יתכננו ויטמיעו תוכניות הקושרותלצמיחה אפקטיבית, שימור עובדים, “engagement” ותגמול כולל.  מחלקת משאבי אנוש הופכת לשותף אסטרטגי של ההנהלה כבר מהשלב ההתחלתי של בנייתם ופיתוחם של יוזמות ואסטרטגיות שמטרתן, השגת הצמיחה הארגונית.
האתגר : כחלק מהשגת היעדים הכלכליים של הארגון, רצוי שמחלקות ההדרכה יהוו גם הם פרטנרים עסקיים להנהלה ויביאו עמם את הערך המוסף שלהם בהשגת המטרות הארגוניות.
חלק מהשאלות עליהן יצטרכו לענות מחלקות ההדרכה:
  • האם אכן תוכניות ההדרכה הקיימות תורמות להעלאת הרווחים של החברה ?
  • האם תוכניות ההדרכה מופנות לקהל היעד הנכון בתוך הארגון?
הטכנולוגיה:

המגמה : Big Data, Cloud Computing , Mobile Apps יתפסו מקום נכבד בתוך העבודה הארגונית.  מחלקות משאבי האנוש יעברו לקבלת החלטות על בסיס נתונים שיגזרו מתוכנות שינתחו Big Data .
בנוסף, הטכנולוגיה תאפשר יותר ויותר הקמה של "מקומות עבודה וירטואליים" שיאפשרו שיתוף פעולה, תקשורת וחדשנות ברמות שלא הכרנו.
האתגר: כיצד נוכל לעשות שימוש ב Big Data על-מנת לפתח תוכניות הדרכה אפקטיביות יותר? אישיות יותר?
בנוסף,הקמתן של "מקומות עבודה וירטואלים" ידרשו מאתנו התאמה של תוכניות ההדרכה הקיימות כך שיתנו מענה לשלושת מרכיבי המפתח: שיתוף פעולה, תקשורת וחדשנות.

Employee Engagement

המגמה: תנתן יותר חשיבות לפיתוח ה engagement של העובד למקום עבודתו. הכרה בהשגיי העובד ( Recognition ) הוא צעד ראשון לפיתוח ה engagement .
האתגר: תוכניות הדרכה המבוססות על “badges” יכולים להוות אחד מהאמצעים לציון ההכרה בהשגי העובד הן ברמה של תהליכי הלמידה שלו כמו ברמה של תרומתו ללמידה של אחרים.  הלמידה החברתית יכולה לספק פלטפורמה מעניינת לנושא זה.

גלובליות:

המגמה : גלובליות היא מציאות מחייבת בכל חברה כיום.  מחלקות משאבי האנוש ידרשו לגייס עובדיםבמקומות שונים עולם ולבנות פתרונות HR לשוק הגלובלי.
האתגר: בפני מחלקות ההדרכה יעמוד האתגר להפוך את כל העובדים, בכל מקום שימצאו, לחלק אנטגרלי מהארגון.  נדרש לסטנדריזציה של תהליכי הדרכה ויצירת אותן הפלטפורמות שיאפשרו את יישומם של אותם המרכיבים שציינו קודם לכן : שיתוף פעולה, תקשורת וחדשנות ,וכל זאת, ברמה גלובאלית, תוך כדי פיתוח ה engagement של העובד.  למידה חברתית יכולה להיות פתרון מעניין לכך.

גיוס דור ה  X  ודור ה Y

המגמה: גיוס רב יותר של דור האיקס ודור הווי המאופיין בחשיבה גלובלית, גמישות, השקעה ביחסים בינאישיים.  כמו כן, בדר"כ עובדים אלו ישארו במקום העבודה לא יותר משלוש שנים ברצף.
האתגר : פיתוח תוכניות הדרכה המתאימות לקהל היעד הזה : תוכניות מבוססות טכנולוגיה וחדשנות(למשל גיימיפיקישן), שמאפשרות לקבל הכרה עבור ההשגים ומעל כל משאפשרות למידה פתוחה עם כל אדם בכל מקום בהתאם לצרכים קונקרטיים.

כל האתגרים הללו, הם אתגרים שנמצאים כבר היום בפתחם של מחלקות משאבי האנוש וההדרכה.  המעבר החשוב שצריך להתבצע הוא התמקמותם של מחלקות ההדרכה הארגוניות כפרטנטרים אסטרטגיים של ההנהלה.  לשם כך,עליהם לראות עצמם כעסק עצמאי אשר צריך למכור את שרותיו לארגון תוך יכולת להצביע על הערך המוסף שלו בפני ההנהלה והארגון.
מודל הקנבס הוא כלי עזר מצויין לתכנון המודל העסקי של מחלקות ההדרכה הארגונית.

Business Model Canvas
לקוח מ: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Business_Model_Canvas.png

ממה מורכב המודל?

הלקוחות: מיהם הלקוחות של מחלקת ההדרכה הארגונית ומהם צרכיהם? מה מניע את הלקוחות?
ההצעה ללקוח: מה אנו מציעים ללקוחות שלנו ? על אילו מהצרכים אנחנו עונים ? האם עלינו להציע הצעות שונות ללקוחות שונים ?
קשר עם הלקוח: לאיזה סוג של קשר כל פלח של לקוחות מצפה מאתנו ? איזה סוג קשר אנחנו מספקים להם?
דרכי הגישה ללקוח: איך ניצור קשר עם הלקוחות ? במה אנחנו משתמשים כעת? מה הדרך הכי משתלמת מבחינת עלות-תועלת?
תשלום: עבור איזו סוג של שרותים הלקוחות שלנו מוכנים לשלם ? מה יהיה המחיר ? לדוגמא: אילושרותיים או פתרונות הדרכתיים הלקוחות שלנו ירצו לקנות ויהיו מוכנים לשלם ?
משאבי מפתח : אילו משאבים אנחנו צריכים כדי להוציא לפועל את התוכנית העסקית ? לדוגמא: כ"א ? חומרה?
פעילויות מפתח : מהם הפעילויות שאנו נדרשים לעשות על-מנת לבצע את תוכניתנו?
שותפים: מיהם השותפים שלנו ? מיהם הספקים שלנו ? המשקיעים ? יש כאלו ?
עלויות: מהם העלויות הכרוכות בביצוע התוכנית ? מהו הרווח ?

ההשקעה בכתיבת תוכנית קנבס למחלקת ההדרכה הארגונית, ללא ספק, תאפשר לעמוד ביעדים והאתגרים המצופים לנו ב 2014 בצורה הטובה ביותר ומעבר לכך, תוכל להבטיח את התמקמותינו כשותף אסטרטגי חשוב בארגון.