|
||||
|
||||
פעם בשנה מתקבצים אנשי למידה והדרכה מכ- 70 מדינות לחגיגת הלמידה הגדולה בעולם הידועה ככנס השנתי את ה ASTD (American Association For Training & Development). השנה זכיתי להשתתף בכנס כלומד ומרצה ואשמח בחיבור קצר זה לשתף בחוויה ובעיקרי הלמידה. הרצאות מליאהאת הכנס הרשמי פתח מנכ"ל ה- ASTD, Tony Bingham, שהרצה בנושא Mobile Learning. בהרצאתו שילב ראיונות מוקלטים עם מנהלים בכירים בתחום. זה המקום לציין כי m-learning היה הנושא החם של הכנס עם שפע של הרצאות ודוכני ספקים כולם מוקדשים ל"איך" ו"מדוע" m-learning. שלל המידע התיאורטי (מעניין ככל שיהיה) ומעט מאוד מידע מעשי ו Case Studies מלמדים כי למרות ה Buzz האדיר אנחנו עדיין נמצאים בפתחה של תקופה ורחוקים משיאה בכל הקשור ליישום m-learning בתעשייה. Bingham אף ציין כי היקף היישום עלה רק בשלושה אחוז מאז 2008. לדבריו החסם המרכזי ליישום בקנה מידה רחב הנו נושא אבטחת מידע בארגונים. הוא מציע לחשוב איזה פעילות לימודית או תכנים ניתן לקיים מעבר לגבולות ה firewall הארגוני. מציע לכוון למכשירים אישיים של עובדים ובמקביל להדק את שיתוף הפעולה עם IT (יחידת מערכות מידע בארגון) לצורך מימוש פרויקט בתחום.המונח "Mobile First" עלה מספר פעמים בהרצאות בנושא. הכוונה היא לתכנון פתרון קודם כול בהתאמה ל mobile ורק לאחר מכן, אם יש צורך, לבצע התאמות למסך גדול יותר. היום תהליכי התכנון בעיקר הפוכים. אם נרצה לאמץ m-learning בהיקף רחב נהיה חייבים כאנשי תכנון למידה חשוב Mobile First. Bingham מזכיר, כמו דוברים אחרים בתחום, כי m-learning הוא לא mobile e-learning, משמע ייצוג "מקובץ" של תוכניות הלמידה המתוקשבת שלנו. m-learning הוא תמיכה בביצוע, ידע בזמן אמת, תקשורת חברתית ואוריינטציה. הכול חוץ "מלומדות מוקטנות". לאחר הרצאתו של Bingham עלה אחד המרצים הטובים והמבוקשים כיום בעולם, Sir Ken Robinson. אין ספק שזו הייתה ההרצאה המהנה ביותר בכנס. עם המון הומור בריטי מבריק ומבטא אנגלי מושלם מספר Robinson על האוצר הגדול ביותר של המין האנושי הוא הכישרון החבוי בכול אדם ואדם. הוא מעודד אותנו כמחנכים, מדריכים ובעיקר כהורים לאפשר לעובדים בארגון שלנו ולילדנו לגלות את הכישרון החבוי בהם ולפתח אותו. הוא טוען שרוב האנשים לא אוהבים את מה שהם עושים ומפציר בנו לגלות את הדבר בו אנחנו טובים ולהפוך אותו לעיסוק המרכזי שלנו עם המון תשוקה ואהבה לעשייה. "תשוקה תיקח אותך רחוק הרבה יותר מכישרון", אז מה התשוקה שלכם ומה אתם עושים בנידון? לא הרבה כנראה שכן דיכאון מסתמן כמגפה הבאה של המין האנושי וצפוי להיות גורם התמותה המרכזי בארה"ב עד 2020. Robinson מספר על ילד שמגיל צעיר גילה כישרון יוצא דופן ללכת על הידיים. למרות שעלה וירד במדרגות הבית על הידיים (מה שאולי היה מוציא הורים מסוימים מדעתם), הוריו חשבו ששווה לטפח כישרון זה ועודדו את הילד ללמוד התעלמות קרקע. ברור לכם כמובן איך הסיפור מתפתח מכאן. אותו ילד נהיה אלוף אולימפי ולימים נשא לאישה את נדיה קומנצ'י, המתעמלת האגדית מרומניה. היום שניהם חיים בארה"ב ומנהלים בית ספר להתעמלות קרקע. עם סיום הרצאתו של Robinson ופיזור מושב המליאה הסתרך תור של כ 3 שעות בו עמדו רבים משתתפי הכנס כדי לקבל חתימה אישית מ Robinson על ספרו ולהצטלם איתו. דרך אגב, במרכז מרכז הכנסים הענק בו נערך הכנס הוקמה ספרייה ייעודית לכנס בה ספרים וחוברות בתחום. רבים מבאי הכנס מקדישים זמן להתעדכן בספרות ולבצע רכישה שנתית של ספרות מקצועית במקום. את היום השני לכנס פתח יו"ר ASTD, Walter McFarland בהרצה בקצרה על שינוי (Change) וחשיבותם של גופי/אנשי הדרכה לאפשר לארגון לעמוד באתגרי השינוי המתמיד. דבריו היו פתיח להרצאת המליאה המרכזית באותו יום - John Brown בנושא קהילות לומדות. מבחינתי ההרצאה הטובה ביותר בכנס מבחינת ערך לימודי. Brown המשיך מאותה נקודה של מהות ואופי השינוי שאנו חווים כל הזמן. מדבר על קצב אקספוננציאלי, ללא גבולות או קצה. הפרט לא יכול לעמוד באתגר שמציב השינוי, הקבוצה עמידה הרבה יותר. סיפק מספר דוגמאות בדבר יכולת הקבוצה להתמודד עם אתגר כאשר כלל חברי הקבוצה מונעים לפתרון אותה בעיה או טווח של בעיות. למשל חבורת ילדים מהוואי שהחליטו להיות אלופי גלישת גלים. הם חקרו, למדו והתאמנו ביחד כך שיצרו קבוצת מומחים בה כול אחד מומחה (אלוף) בתחום וביחד הם מייצרים דעת, תוכן וטכניקות חדשות שלא נראו עדיין בעולם הגלישה. הוא גם הזכיר את שי אגסי בימים יפים יותר ב SAP. אגסי עמד מאחורי מיזם קהילת המשתמשים של SAP. מיזם שהתחיל בתוך הארגון ומהר מאוד גלש החוצה אל קהל הלקוחות. כיום כול שאלה בכל נושא בתחום תענה תוך 17 שניות אם קיימת במאגר או שתופנה למומחה שישלח מענה עד 24 שעות מאוחר יותר. שאלה מעניינת היא מדוע אנשים טורחים לענות על שאלות בתוך קבוצת משתמשים ענקית כזו (כ 2 מיליון חברים). התשובה היא בניית מוניטין אישי. שותפות פעילה בקבוצת מומחים חוצה ארגונים ומדינות מאפשרת בניית פרופיל מומחה בין לאומי (במקרה הזה ביישומי SAP), פרופיל שיקדם קבלה לעבודה למשל כאשר מומחיות כזו נדרשת. Brown מציין כדוגמא את Google Hangout כפלטפורמה לפעילות קהילות מומחים. כמו כן מציין תרבויות ארגוניות בחברות ענק כמו Facebook או Google התומכות בתקשורת פנים ארגונית פתוחה ועידוד יצירת רעיונות חדשניים ברמת הפרט והקבוצה. לסיום מזכיר Brown שבעבר היינו יכולים להגדיר את עצמנו כפרטים באמצעות מה שבבעלותנו ומה שאנו שולטים בו. כיום נוכל להגדיר עצמו כטווח היצירה שלנו, השיתוף שיצרנו והבסיס לעבודתם של אחרים על בסיס שיתוף זה. I am what I create, Share and others build on. הרצאות נושאלהלן תמצית הרצאות מעניינות בהן צפיתי.Marc Rosenberg. Building e-Learning that People Will (Really) Want To Use מי שלא מכיר, מדובר באחד היועצים הוותיקים והבכירים ביותר בתחום. עוד יתרון בכנס מסוג זה הנו היכולת לשמוע ולפגוש די בקלות את "אבות המזון" של התחום. אכן קיימתי פגישה קצרה עם מארק ונפרדנו בתקווה שהוא מגיע להרצות בארץ בקרוב. בהרצאה עצמה מארק סוקר כלי בעל 40 היגדים הנובעים מתוך 13 כללי ברזל לבניית תוכנית למידה מתוקשבת. הכלי מאפשר הערכה עצמית של תכנית קיימת או בסיס לתכנון תכנית חדשה. להלן כותרות הכללים בלבד, ניתן למצוא ברשת די בקלות מאמרים ובלוגים שפרסם הכוללים הרחבות.
כאמור הכנס היה גדוש בתכנים בנושא. מעבר להרצאת המליאה צפיתי בעוד מספר הרצאות בנושא. להלן תמצית שתיים מהן.
Jennifer Naught and W.J. Rothwell (ASTD). Becoming a Better Learning and Development Professional מתארים עבודת מחקר של ה-ASTD לצורך בניית מודל כשירויות של מפתח הדרכה, 2013. מתארים ראשית את חמשת המגמות העתידות להשפיע על המקצוע בשנים הקרובות ובהמשך את מודל הכישוריות שאמור לאפשר לאיש המקצוע לתפקד היטב לאור המגמות:
David Rock, Neuroscience and Learning במהלך הכנס שולבו שתי הרצאות בלבד בנושא. הן היו גדושות במשתתפים כך שלהרצאה השנייה בנושא לא נותר מקום תוך שניות מרגע פתיחת דלתות האולם. David Rock, שהעביר את הרצאה הראשונה בנושא, נחלץ לעזרה וקיים הרצאה קצרה מקבילה ברחבת הספקים. הוא הקדיש את ההרצאה הקצרה למודל AGES השואב מחקר המוח ומגדיר כללים לקיום תהליך למידה אפקטיבי. המודל מדבר על ארבע תנאים בסיסיים מבחינת אופן עיבוד וזכירת מידע כתוצאה מתהליך למידה:
ההרצאה שלי. Designing Effective Real-Time Learning Using a Performance Support Platformבניתי סדנה עבור מפתחי הדרכה לצורך התנסות בדילמות מתודולוגיות בפיתוח למידה בזמן אמת באמצעות EPSS (מערכת תמיכה בביצועים). הרצאה בכנס זו בהחלט החוויה מדהימה ומומלצת לכול. חלק הכי המשמעותי מבחינתי היה דווקא לאחר ההרצאה בה מתפתחות שיחות בין אישיות עם מי שרוצה להכיר באופן אישי וללמוד יותר. כך פגשתי מפתחי למידה ממצרים, הולנד וארה"ב שביקשו להעמיק בתחום התוכן בשיחה פתוחה. ולסיכוםאין ספק שזה הכנס הגדול ביותר בתחום ואולי העשיר ביותר מבחינת מגוון התכנים, המציגים והספקים המתכנסים כולם למתחם אחד בשבוע אחד. בהחלט מומלץ לבקר, ואם אפשר גם להרצות. במקביל לא לשכוח שיש עוד כנסים לא פחות איכותיים לדעתי, חלקם אף לא מחייבים נסיעה ארוכה כל כך. |
||||