|
||||
|
||||
מאת: גדעון זילר מקצוע פיתוח ההדרכה או פיתוח הלמידה הולך ומתמסד לאורך השנים בארץ לאחר שזמן רב נחשב כמקצוע כמעט מסתורי לאור העדר תיעוד כתוב של תורת פיתוח הלמידה לארגונים. בתי ספר וקורסים בנושא, יחד עם בלוגים ואתרי אינטרנט העוסקים בתחום הרחיבו מאוד את הידע הכתוב על המקצוע. ועכשיו, דוקא בעידן של פוסטים דיגיטליים, יצאו שני ספרים "אמיתיים" במקצוע. מבחינה זו הוצאתם של ספרים, בעידן ה "ארבע במאה", הוא אירוע דרמטי ממש. אך גם ספרו של דני קליין, מתאים את עצמו לתקופה, ונמכר על גבי "ענן ידע" שהוקם בשיתוף עם חברת "שמים מערכות הדרכה". את הספר אפשר להוריד כרכישה, ואפשר גם לשכור אותו לתקופה מוגבלת בזמן. יתרה מכך, מחבר הספר מזמין את קוראיו להשפיע על הספר- להעיר, להגיב, לשפר, כך שהספר מגלם גם את האפשרות לרכוש את מקצוע פיתוח ההדרכה באופן עמוק מפורט ומסודר, אך גם לחוות חוויה של טקסט דינאמי ודיגיטלי. הספר עצמו מומלץ לכל מי שעוסק במקצוע ורוצה את התורה באופן כתוב ומובנה. הספר לא רק מציג את רוב הסוגיות הקשורות לעולם פיתוח ההדרכה אלא גם מחדש ומציג זוויות חדשות להתייחסות על המקצוע. לספר תשעה פרקים העוסקים במגוון רחב של זוויות על מקצוע פיתוח ההדרכה. החל מניתוח של ההדרכה לעומת שיפור ביצועים, תוך הצגת ההדרכה כחלק מגישה כוללת של שיפור ביצועים. בכך יש "סדר חדש" במיקום תפקיד ההדרכה לעומת אתגרים ארגוניים אחרים העוסקים בשיפור ביצועים. פרק אחר עוסק בתהליך ניתוח הצרכים. גם פה בודק הספר כיצד איש ההדרכה מוודא שהוא הגורם הנכון לטפל בהזדמנות או בעיה ארגונית המחייבים התערבות. פרק שלישי דן במיפוי תכני ההדרכה, כחלק קריטי בתהליך, לאור הנטייה של אנשי הדרכה רבים לכלול תכנים מיותרים או לא חיוניים בתהליך הלמידה. בפרק על תאוריות הלמידה, העוסק בתכנון הלמידה, פיתוח החומרים והעברת ההדרכה, מוצגות מספר תאוריות בתחום הלמידה, כולל הצלבה שלהם למציאות הארגונית (לעומת למידה בסביבות חינוכיות). פרק אחר מתעמק באופן שבו יש לבחור שיטת הדרכה, כולל התייחסות לשיטות למידה מתקדמות ולמידה משולבת טכנולוגיות. בכל פרק בספר, דוגמאות וטפסים שניתן להשתמש בהם כתבניות לכל דבר, כך הספר מצד אחד משמש כ"text book " קולח ומצד שני מספק עזרי עבודה מעשיים. במקביל לספרו של קליין, יוצא כעת גם ספר חדש של קובי רוזנברג ושל רונן המר, גם הוא ספר העוסק בפיתוח תהליכי למידה בארגונים והפרקטיקות הנלוות לכך. לכניסה לענן הידע ולספרו של דר' דני קליין |
||||