ניוזלטר יולי 2012  
מודל למידה אחר באוניברסיטה הפתוחה של לה סאל בספרד
מאת: קרן רובל

"Never consider the study as a duty but as an opportunity to enter the wonderful world of knowledge" (Albert Einstein)

האם אתם יכולים לדמיין מוסד לימודים ללא שעוריי מליאה, ללא מורים, ללא סילבוס ? ובכן, באוניברסיטה הפתוחה של לה סאל בספרד זאת כבר מציאות.  השבוע נחשפתי לפרויקט הלמידה המעניין של האוניברסיטה בקורסי המאסטר שלה. אך לפני זה כמה נתונים על האוניברסיטה: בשנת 1863 נוסדה אוניברסיטת לה סאל על בסיס מורשתו של יוחנן המטביל דה לה סאל ומסדר הוראת האחים הנוצריים, אשר דה לה סאל הקים 300 שנה קודם לכן.  לה סאל היא קהילה חינוכית שמעוצבת על-ידי ערכים נוצריים מסורתיים ולאסלניים: כבוד רב לכל אינדבידואל, אמונה שההתפתחות הרוחנית והאינטלקטואלית הולכים יד ביד, תשוקה להוראה ולמידה יצירתית והאמונה שהחינוך צריך להועיל להתפתחות האדם והתקדמותו המקצועית.

הקמפוס הראשי של האוניברסיטה נמצא בפילדלפיה.  לרשת נוכחות ב 82 מדינות באפריקה, אמריקה, אסיה ואירופה, 73 אוניברסיטאות ולמעלה ממליון תלמידים. האוניברסיטה הפתוחה לה סאל בספרד מציגה מודל חדש של אוניברסיטה שמשלב בין הפרסטיז' של לה סאל על 300 שנות ההיסטוריה שלה, עם מודרניות וגמישות שמאפיינת אוניברסיטה פתוחה כמובן בהשענות על הערכים הלאסלניים: שילוב של תלמידים מתרבויות שונות וממעמדות שונים בשילוב פדגוגיה המותאמת להתפתחות האישית והמקצועית של התלמיד.

(לרוצים לדעת עוד: http://www.lasalle.edu/univcomm/glance.php)

בנקודה זו אני חייבת לעצור ולחזור לימים בהם שמשתי כיועצת חינוכית לתלמידים בסיכון בחינוך העל יסודי.  תלמידים שנשרו באופן סמוי לאורך שנות לימודיהם עד הגיעם למצב שאף תיכון לא הסכים לקבל לשורותיו. ואני זוכרת את החשיבה שעשיתי ביחד עם עוד אנשים על מה הוביל למצב ומה עלינו לעשות אחרת.  לא עלאה אתכם בשעות הרבות של החשיבה אבל מה שהיה ברור הוא שמה שאנחנו קוראים לו כאן בספרד "קפה לכולם" לא עבד.  כלומר הטעם, הצבע והכמות האחידה של הקפה שהוגש לאותם תלמידים, לא הביא לתוצאות המצופות, הקשר עם "מכין הקפה" אבד והשעות האינסופיות של הסיפורים על "העולם" (שאגב, אפשר להתווכח על איזה עולם מדובר...עולמם של התלמידים או עולמם של המורים) הביאו לתרדמה עמוקה ואכזבה.  שעות של העברת השתלמויות למורים על הצורך במשהו אחר, אישי מאוד הן מההבט הרגשי והן מההבט של תוכנית הלימודים, משהו שיהיה מחובר לעולם התלמידים.

והנה, אני נחשפת בדיוק השבוע לתוכנית לימודים אקדמית שמושטטת על עקרונות דומים עליהם דברתי שנים קודם עם חבריי המורים.

מהם למעשה העקרונות עליהם בחר הצוות האקדמאי של האוניברסיטה הפתוחה של לה סאל לבנות את תוכנית הלימודים ?
  • פרסונאליזציה של התכנים לצרכי התלמיד- התלמיד אינו מקבל סילבוס אחיד.  לתלמיד יש נגישות למאגר ידע און-ליין עם מגוון תכנים בפורמטים שונים (טקסט, תמונה, אודיו ווידיאו- סגנונות למידה שונים) שאליהם יגש בעצמו או יופנה ע"י המנטור.
  • רלוונטיות- כל התכנים שאותם ילמד התלמיד מקושרים לארועים/מקרים אמיתיים הלקוחים מעולם העבודה העתידי אותו יפגוש התלמיד בסיום הלימודים.
  • עבודת צוות- היכולת לעבוד בצוות הפכה בשנים האחרונות לאחת מהיכולות הבסיסיות הנדרשות בעולם העבודה.  לכן, הלימודים, משמע פתרון הבעיות המוצעות לתלמידים, נעשה בקבוצות המתפקדות כארגון אמיתי על כל מגוון התפקידים באותו ארגון.
  • המורים הם מנטורים שתפקידם לעזור לתלמידים לארגן, לבחור תכנים, לעשות רפלקציה על תהליכים וללוות את התלמידים בדרך להשגת המטרה.

יש לציין כי התוכניות הן כולן מתוקשבות ומיועדות ללמידה מרחוק.

גם בתחום פיתוח התוכנית האקדמית יש שוני מעניין ומרענן לטעמי.  לפיתוח התוכנית חבר צוות מולטידיספלינרי שכלל: מומחי ידע, אנשי פדגוגיה, אנשים טכניים ואנשי מקצוע שיש להם רמת מיומנות גבוהה באותם הכישורים שהוגדרו כמטרת התוכנית. לדוגמא אם מדובר בתוכנית מנהל עסקים, שיתפו אנשים שיש להם מיומנויות מצויינות של משא ומתן, תכנון וכו'.   לדעתי, מדובר במהפך של ממש בהכרה שניתנת לאנשי המקצוע בפיתוח התוכנית ולא מהמקום של הידע אלא מכיוון המיומנויות ויכולתם להביא זווית אחרת להוראה.

אז איך זה בדיוק עובד ?

  • התלמיד נרשם למאסטר המתוקשב.
  • התלמיד מקבל מייל "ברוך הבא לקורס.  הפגישה הראשונה שלך עם חבריך לחברה תהיה ב..."
  • הפגישה מתרחשת באמצעות כלים לשיחת ועידה וירטואלית בדר"כ צופים בסרט קצר, מכירים ומקבלים משימה.
  • המשימה הינה משימה לא לגמרי מוגדרת כלומר עם מספיק אפשרויות לצקת את הגוון האישי למשימה.
  • תהליך למידה באמצעות פתרון בעיה הלקוחה מעולם העבודה (המשימה).  התלמידים עובדים על המשימות בערך כ 3 חודשים, כמו הזמן שנדרש לפתרון בעיה דומה בעולם העבודה האמיתי.
פרסונאליזציה, רלוונטיות, אימון ועבודת צוות, ארבעה עקרונות לכאורה כל-כך פשוטים, אבל שכל כך חשובים לפיתוח תוכניות לימודים בכלל ותוכניות מתוקשבות בפרט.  זכרו "קפה לכולם" הוא תפיסת למידה אחידה, חד גונית שאינה יכולה עוד להתאים לעולם צבעוני, רב תרבותי, גלובלי, מתקדם שדורש משהו אחר...