מאת: אורלי שליו
ה- ASTD ערך השנה מחקר בקרב 567 ארגונים עסקיים, ממצאי הדוח הועברו אלינו בתרומתו של ערן נצר מנהל פיתוח ההדרכה בקמפוס פועלים. ממצאיו המרכזיים של המחקר הם ששליש מהארגונים משלבים פעילות מובייל בארגונים אך בד"כ לא לטובת העברת תוכן לימודי אלא להעצמת למידה באמצעות תמיכה בביצועים. רוב מנהלי ההדרכה, בין אם הם עושים כיום שימוש במובייל ללמידה או לא, מאמינים כי התחום יתפוס נוכחות בארגונים בטווח של שנתיים שלוש. הדוח מזהה מקרים שם הצלחות ביישום מובייל וזוהי בשורה משמעותית. היישומים העיקריים בינתיים הם למידת "ברגע הדרוש" (Just in time) - לדוגמה באמצעות סרטוני וידאו קצרצרים וממוקדים לתמיכה מיידית. בד בבד ארגונים רבים מעבירים גם תכני העשרה באמצעות המובייל כך שהמכשיר גם משמש לתמיכת ביצועים בזמן אמת אבל לא פחות מכך, הזמנה ללמידת העשרה בזמני פנאי.
הדוח מציין כי גם במישור הטכנולוגי אנו בצומת בין אפשרות פיתוח אפליקציות לאפשרות של תכנות ב- HTML5 ויש מקום להמתין ולראות לאן יפנה השוק בנושא הזה כך שנראה שהשוק בכללותו, נמצא בניסיונות ראשוניים ("שנת הפילוט") אבל גם בהמתנה לראות כיצד השוק הזה מתפתח. גם העובדה שרוב מערכות ניהול הלמידה עוד לא מסוגלות לנהל תהליך למידה סלולארי מהווה חסם להתקדמות של התחום.
ההתלבטויות וההתקדמות האיטית אינם מהווים אינדיקציה לאופן שבו התחום צפוי עוד להתפתח. הפוטנציאל של הסלולר הוא גדול. ארגונים ידרשו לבנות לעצמם אסטרטגיית למידה שבו הסלולר משתלב כמענה לצרכים ארגוניים. תידרש חבירה ליחידות המחשוב ואבטחת המידע הארגון לבניית מדיניות שתאפשר לארגון להפיק יחידות למידה סלולאריות.
תודה לערן נצר מקמפוס פועלים על השיתוף בממצאי הדוח.
|