ניוזלטר יולי 2012  
איך סדנה נולדת?
מאת: אורית פרץ

מכירים את זה שאתם רואים סרט טוב-ומתקשרים לחבר טוב להמליץ לו שיצפה?
זוכרים את הספר שסיימתם לקרוא,התרגשתם ואז ניגשתם לקנות אותו לאדם אהוב?
אז ישנם אנשים שכאשר הם מבינים נושא מסוים לעומק וחשים שיש בו ערך לאנשים-
הם בונים ומנחים סדנה

מתכון להכנת סדנה

המתכון מיועד ל-5 סועדים ומעלה מצרכים נדרשים
רעיון ,כישרון וניסיון
תשוקה
חומרים איכותיים
בלינים

אופן ההכנה
יוצקים מתוך הניסיון את הערך שברצוננו ללמד
לאחר מכן,
מזקקים את המסר שברצוננו להעצים בסדנה
מתבלים ב'תרגילים' ,תמונות וסרטונים
ומערבבים הכל יחדיו בקערה (בכיתה) גדולה ורחבה
יש לשים בתנור ההפקה למשך יומיים עד שכל החומרים יתגבשו לכדיי סדנה אחת

אופן ההגשה
מגישים לקבוצה בהמון אהבה ועם מלוא התשוקה
יש להגיש תוך התנסות חוויתית של המשתתפים בסדנה וללמוד בהנאה
ב-ת-י-א-ב-ו-ן

אז איך סדנה נולדת?
איך שיר נולד? כמו הצחוק....זה מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה
שם המאמר הינו בהשראת השיר 'איך שיר נולד' מתוך הכבש הששה עשר של יהונתן גפן ומילות השיר הן הקבלה מלאה ללידת סדנה: איך סדנה נולדת? "כמו הצחוק: זה מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה"
להלן המתכון המלא להכנת סדנה חוויתית,אפקטיבית ומהנה...

שלב 1 בבניית סדנה =  זיקוק נושא הסדנה
כאשר אתם בוחרים נושא לסדנה,בדקו שהנושא שבחרתם מתחיל מבפנים ,בחירת הנושא  הינה מתוך נגיעה אישית,חוויה והתנסות אישיים ומכך יש לכם ערך ללמדו.לדוגמא: מאמנת שהיא אמא ל-3 מתבגרים בבית ובנתה סדנה שנקראת: "הורים למתבגרים-צאו מהסרט..."

שלב 2 בבניית סדנה = הגדרת קהל היעד לסדנה
הגדירו מי הלקוחות שתרצו שיגיעו לסדנה שלכם, מי האנשים שיוכלו להפיק ערך מההשתתפות בסדנה.
היו ספציפיים עד כמה שניתן ((גיל,מין,עיסוק,תחומי עניין) על מנת שתוכלו לפנות ולהזמין אליכם את האנשים שיקבלו את הערך הרב ביותר בסדנה לדוגמא: מאמנת לזוגיות שבנתה סדנה לרווקים ולרווקות בגילאי 30-40.

שלב 3 בבניית סדנה = עיצוב המסר
הגדירו את המסר כך שיהיה ברור  ופשוט, ככל שזה יהיה פשוט,פשוט,פשוט –כך זה יהיה ברור לכם וללקוחותיכם. 'טיפ משפים מקצועיים' אומר שכאשר המסר מנוסח במשפט אחד של עד 7 מילים או אז קיים סיכוי גבוה שהוא יהיה ברור ופשוט. לדוגמא: 'איך סדנה נולדת'.

שלב 4 = הגדירו מטרות לסדנה
על מנת שהסדנה תהיה אפקטיבית ,חשוב להגדיר מטרות לסדנה.
הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא לתאר את לקוחותיכם (מסעיף 2) ולדמיין אותם לפני הסדנה ואחרי הסדנה .לדוגמא: מאמנת לתעסוקה וקריירה שבנתה סדנה לאנשים ששבים למעגל העבודה, תיארה את משתתפי הסדנה שלה לפני הסדנה  כאנשים שחוששים לגשת לראיון עבודה והינם חסרי אמונה בעצמם. אחרי הסדנה המשתתפים בסדנה יכירו בייחודיות שלהם ויחושו ערך עצמי ויוכלו לפנות לראיונות עבודה בתחושת מסוגלות.

שלב 5 = הכינו חומר נגיש למשתתפים
גם לאחר שהסדנה הסתיימה חשוב שהמסר "יחיה" בקרב המשתתפים ,אחת הדרכים לעשות זאת היא להשאיר 'חומרים נגישים' בידיי משתתפי הסדנה כך שבכל רגע נתון הם יוכלו לחזור ולהיזכר בחומרי הסדנה. גם בשלב הזה יצירתיות מבורכת ביותר כגון: תזונאית שהכינה למשתתפי הסדנה מגנט למקרר ומאמנת שהכינה דיסק לרכב לכל אחד מהמשתתפים.

לסיכום
איך סדנה נולדת?  כמו הצחוק: זה מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה
מי שחש שיש לו ערך להביא אל העולם והוא מעוניין להוסיף על כלי האימון 1*1 גם למידה קבוצתית בסדנה, זו הזדמנות נפלאה להכפיל ערך ולהשפיע על יותר ויותר אנשים.
סדנה זו עוד הזדמנות להביא את ה'מבפנים' שלנו לידיי ביטוי כך ש'יתגלגל' החוצה...