מאת: עידו צדוק
כולם יודעים שחשוב לתרגל. כולנו תרגלנו כל כך הרבה בחיים עד שאנו מבינים עד כמה הוא חשוב ברבים מהתליכי למידה. אבל מה בעצם הסיבה לכוחו של התרגול? מהו התהליך הזה שאנו עוברים שמאפשר לנו (בד"כ) לחוש תחושת מסוגלות גדולה הרבה יותר לאחר שתרגלנו משהו.
הפרופסור לפסיכולוגיה דניאל ווילנגהם מאוניברסיטת וירג'יניה, מתאר שלוש תוצאות אפקטיביות ללמידה, המתרחשות בעת תרגול.
התוצאה הראשונה היא הגברת היכולת להתמודד עם תכנים עתידיים מורכבים יותר. השניה, הוא מסייע מאוד במניעת שכחה והשלישית, הוא מגביר את הסיכוי שהלומד יכול לבצע העברה מתוך התוכן שלמד למצבים אחרים איתם הוא מתמודד.
למה חשוב לתרגל? כי זה מגביר את היכולת להתמודד עם תכנים מורכבים יותר
תרגול מחזק את היכולות של הלומד על התוכן הקיים. חיזוק היכולות הזה "מפנה שטח" ,ללמידה חדשה ומקל על הלומד ללמוד תוכן חדש, למרות שהוא מורכב, הוא מהווה "דלתא" לעומת מה שכבר נלמד עד כה
למה חשוב לתרגל? כי זה מסייע במניעת השכחה
מחקר מעניין שמתואר על ידי החוקר מציג כמה זוכרים אנשים שנים ארוכות לאחר שלמדו משהו. אין קשר בין הציונים שקיבלו התלמידים או כמה קשה הם למדו בקורס. הדבר היחיד שהשפיע על הזכרון הוא כמות הפעמים שהמקצוע נלמד, עצם החזרה שמתרחשת בתרגל מגדילה את הסיכוי לזכור.
למה חשוב לתרגל? כי זה מגדיל את הסיכוי שהלומד יבצע העברה למצבים אחרים
פעמים רבות אנו מבקשים שהלומד שלנו יהיה מסוגל לבצע השלכה, העברה ממערכת עקרונות אחת המוכרת לו למצבים חדשים ולא מוכרים. תרגול מסייע לכך לקרות. היכולת שלנו לבצע העברה בנושא מסויים היא לרוב תוצאה של כמות הדוגמאות, ההתנסויות ומה שניסיון החיים שלנו מספק. תרגול מוסיף לניסיון המצטבר הזה ומגדיל את הסיכוי שנוכל בעתיד להתמודד בהצלחה עם מצבים חדשים.
אז מה זה אומר על מי שמעצב תהליכי למידה?
- בחר בתרגולים כצמתים בהם יש עלייה בדרגת המורכבות
- בחר תרגולים רבים יותר בנושאים שחשוב במיוחד שלא ישכחו לאורך זמן (חשוב לרווח ככל שניתן בין התרגולים)
- אם אנו רוצים להקנות מיומנות שדורשת יכולות העברה למצבים חדשים, קריטי במיוחד לתרגל את המיומנות הזו כמה שיותר.
מתוך ספרו של Daniel T. Willingham , ,Why don't students like school? בהוצאת Jossey – Bass
|